Livets Godbitar

Alla inlägg under juni 2013

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!


Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det en hel del målning till, renovering av dörr samt bygge av verandaräcken och lite andra småsnickerier... och så inredningen förstås..! Hmm.. och jag som tyckte det kändes nästan färdigt för en stund sen.. Nåja, det är ingen idé att stressa upp sig, det blir färdigt.., så småningom! :-)


Nu till nåt helt annat! Förra sommaren hade vi ju glädjen att delta på två olika bröllop, och lyckliga jag fick ju dessutom äran att göra tårtorna till båda festtillfällena! Jag har ju redan visat bilder på de första bröllopstårtorna, och nu tycker jag det är dags för bildsession nummer två.


I mitten av september gifte sig alltså en av mina bästa vänner med sin kärlek, det var en mycket vacker cermoni och en trevlig och rolig fest efteråt med supergod mat, vackra lokaler, trevliga människor (som vi visserligen inte var så bekanta med) och dans till långt in på natten! En lyckat bröllopsfest i mina ögon med andra ord!


Eftersom bröllopsparet hade bestämt att temafärgen för bröllopet skulle vara lila i lite olika nyanser tillsammans med det vita så var det ju ganska givet att även tårtorna skulle gå i den färgskalan. Jag visste att mina kära vänner skulle vara ganska noggranna av sig och veta vad de ville ha (vilket jag tycker är som det ska vara, det är ju trots allt ens bröllop det handlar om) så lite nervös var man ju allt att man skulle lyckas få till det så att de blev nöjda.. Men  jag tror faktiskt att jag lyckades ;-) de och gästerna verkade nöjda med både utseende och smak, så efter tårtätningen kunde man andas ut ännu en gång! :-D


Det blev flera bra diskussioner fram och tillbaka innan bröllopet om färgerna, stilen, dekorationerna, smakerna, upplägget... och så vidare, jag behöver ju inte gå in i detalj kring alla val utan här kommer istället resultatet:


 


Många rosor blev det! :-) Det tog några timmar att knåpa ihop alla, men något som kanske inte alla tänker på är att det även tar ganska lång tid att sätta dekorationerna på själva tårtorna när det är så dags, i alla fall om man är petig som jag! Även om jag har tårtorna färdigbakade och fyllda samt alla dekorationer klara, så kan det ändå ta nästan en hel dag att fodra dem och klä dem med marsipan och sen göra och sätta fast kantdekorationer samt alla andra toppdekorationer.. Jag kan stå sent på kvällen och när sambon börjar gäspa och dra sig mot sängen och frågar om jag snart är färdig så tycker jag att, joo men det tar bara en liten stund till... två-tre timmar senare lägger jag sista handen vid tårtorna och inser att den där lilla stunden blev väldigt lång.. ;-) Men roligt är det!



     

Innehållet på tårtorna blev chokladbottnar med två lager fyllning av olika hemmagjorda mousser, den ena mörk chokladmousse och den andra jordgubbsmousse (som jag färgat lila för att matcha färgtemat). Tårtan fodrades sedan med en mörk chokladsmörkräm och själva locket är kritvit marsipan. Mäktigt men mumsigt enligt mig!


Nästan alltid är det ett par stycken i sällskapet som har någon form av allergi eller intolerans mot något, och så var det även här, så det fick bli ett par specialgjorda matchande cupcakes vid sidan om också!


   


Vad tycks? Hade Ni också kunnat tänkt er en sådan här bröllopstårta eller vad har ni för tankar och idéer om hur eran skulle kunna, kunde ha eller faktiskt såg ut!?


Den här sommaren ser bröllopen ut att lysa med sin frånvaro, men man vet aldrig, rätt som det är får man en beställning, om inte till bröllop så kanske till något annat firande!


/Lisa 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards