Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 15 februari 2013

Projekt Lekstuga

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej!


Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-)


För tillfället snurrar det runt en massa tankar och idéer i mitt lilla huvud på kommande renoveringar som ska göras i huset... det är inget litet projekt den här gången, iaf inte rent ytmässigt, och som alltid finns det mycket att tänka på och fundera kring...! Jag brukar lyckas trötta ut min stackars sambo innan vi ens hinner börja med alla tankar och planer.. för det är ju tyvärr så att jag är den som skissar, planerar, funderar och kommer med storslagna idéer, medan själva genomförandet ligger mer på min livspartner. Med det menar jag inte att jag är helt värdelös på att bygga (man är ju inte ingenjör för ingenting), men det är liksom så att jag vet hur noggrann och duktig min käre sambo är på det rent praktiska så det blir helt klart bäst om han får ha hand om verktygen! Det där med att sköta markservicen ska heller inte underskattas, och jag undrar inte om alla timmar jag lägger på att räkna, skissa, måtta och pussla ihop alla bitar, tar minst lika mycket tid (om inte mer) än att genomföra det hela! :-)


Jag har dock inte alltid låtit sambon stå för allt snickrandet, i somras genomförde vi som bekant ett litet byggprojekt tillsammans, där vi faktiskt hjälptes åt med det mesta. Även jag fick bekanta mig med sågar, skruvdragare och diverse andra läskiga prylar, och helt misslyckad var jag väl inte om jag får säga det själv! ;-) Det var riktigt roligt (med undantag för några få smärre nederlag) att göra detta tillsammans, att stå sida vid sida och hjälpas åt med alla moment i bygget, och att känna att vi skapade något tillsammans!


Så det är väl dags att visa vad vi sysslade med...!? :-)


När vi flyttade in för 4-5 år sedan stod den här lilla stugan längst ner i vår trädgård;



 


En lekstuga som säkert varit fin en gång i tiden, men nu vågade vi knappt låta lilltjejen leka därinne med risk för att hon skulle få en planka, eller rent av ett helt tak över sig!


Allt material verkade dock inte vara helt åt skogen, så planen blev att plocka ner hela stugan och sortera ut det vi kunde återanvända, stabilisera underlaget och sakta men säkert bygga upp det lilla huset igen, med ungefär samma dimensioner, men med delvis nya lite mer tilltagna material.


 


Den första överraskningen i bygget som vi stötte på var när vi hade plockat ner och flyttat undan allt virke på den ursprungliga stugan, för under golvet bredde en stor cementerad grop ut sig! :-O Grannarna som nyfiket kikade in för att se vad vi sysslade med upplyste oss dock vänligt om att det hade varit ett stort fågelbad som en tidigare husägare arrangerat, men som sedan täcktes över med en lekstuga för barnbarnens skull. Nu fick vi dock förklaringen till hur diverse djur lyckats ta sig in under stugan utan problem, det blev ju ett trevligt litet krypin där under! :-D


Gropen fyllde vi dock igen och byggde upp ett nytt stadigt golv som skulle bli grunden till den nya lekstugan;



 


Sakta men säkert byggde vi sen upp ett skelett av balkar och klädde dem med väggpanel, som till stor del var återanvänt från den gamla stugan...



 


Lilla Tova lekte så snällt på egen hand det mesta av tiden, hon flydde faktiskt för det mesta värmen och satt inne i svalkan och tittade på Pippi Långstrump och andra Astrid Lindgren klassiker. Emellanåt kom hon dock ut och krävde sin dagliga dos av kramar, mys och uppmärksamhet, och ibland ville hon var med vid bygget... vilket hon fick på sitt sätt ;-)



 


Fint hon bygger va!? :-D Överblivna trästumpar och annat skräp passar perfekt som byggklossar!


Lite utmaningar och små motgångar stötte vi trots allt på i bygget, det var till exempel inte helt lätt att montera ner fjällpanelen planka för planka när skruvhålen var täckta av tre lager tjock färg och när råsponten till taket skruvats dit och man inser att man är en liten ynka planka kort (dessutom på en söndag då byggaffären var stängd) så att plåttaket inte kunde läggas på plats förrän det fixats... ja då blev man kanske lite småfrustrerad..! Men överlag gick det hela rätt smidigt och resultatet blev om inte perfekt så helt klart bättre än utgångsläget! ;-)


Projektet är långt ifrån klart, men själva grunden fick vi färdig innan veckan, sommaren och semestern tog slut!


 


För att "vintersäkra" den så tog vi en rond med penseln också, så att inga obehandlade material var synliga utifrån;


 


   


En veranda, några fönster och renovering av dörren står dock på turordningen... förutom allt jobb som ska göras invändigt! Men det får bli till sommaren som kommer, och eftersom det räknas som "slutpiff" så blir det jag som tar på mig rollen att slutföra det hela! Ser fram emot när vi kommit så långt att lillan kan flytta in i sitt lilla hus, tror det kan bli många härliga timmar av lek i denna så småningom!


Så, nu har ni äntligen fått ta del av det byggprojekt som jag tjatat om så länge! Förhoppningsvis kommer det dyka upp fler bilder när arbetet med stugan tas upp igen till sommaren... fortsättning följer, som man brukar säga! ;-)


/Lisa

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk! Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma ...

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla! Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga fä...

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!   Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!   I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande ma...

Av Lisa - 3 februari 2013 21:37

Hej på er!   Ja... alltså... vad hände?! Hmm... vet inte riktigt vad jag ska säga *skäms lite*, tror helt enkelt att dagarna och livet rullade på och jag bara hängde med så gott jag kunde och försökte mest hinna med alla vill/måste/borde/ska... t...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards