Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 14 februari 2013

Hjärtliga chokladsemlor

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk!


Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma göra semlor med mosad banan i till mig och det var faktiskt riktigt mumsigt! Men nu har jag hittat min egen variant av semla som passar mina smaklökar perfekt, nämligen chokladsemlor! Det kan ju liksom inte bli fel när ordet choklad är inblandat! ;-) Jag har provat ett par olika recept, och det slutgiltiga receptet tänkte jag dela med mig av till er idag, det är inspirerat av ett par olika recept från sidan www.alltommat.se. Visserligen är det grädde även i dessa, men i rätt mängd och i rätt kombination tycker jag det smakar riktigt bra!


Idag är det ju även alla hjärtans dag (om nu någon av er har missat det), så jag tyckte det fanns två goda anledningar att svänga ihop en hög med chokladsemlor med en hjärtlig liten touch, och sen ta dessa med till mina kollegor på jobbet! Fika, och särskillt hembakat, går alltid hem där, men var gör det väl inte det!? :-D


    


Chokladsemlor

ca 25 st


Semlebullar:

150 g smör

5 dl mjölk

50 g jäst

1,5 dl strösocker

0,5 tsk salt

1 tsk kardemumma, stött

1 dl kakao

14 dl vetemjöl


Så här gör man:

¤ Smält smöret och tillsätt mjölken, värm sedan vätskan till 37 grader

¤ Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med vätskan

¤ Tillsätt socker, salt, kardemumma, kakao och nästan allt vetemjöl

¤ Arbeta ihop till en deg, ca 10 min för hand eller ca 5 min i assistent

¤ Låt degen jäsa övertäckt i 40 min

¤ Ta upp degen på mjölat bakbord och dela upp den i ca 25 bitar

¤ Rulla varje bit till en rund boll och placera på en plåt med bakplåtspapper

¤ Låt jäsa övertäckta i 30 min

¤ Grädda bullarna mitt i ugnen på 225 grader i ca 10 min

¤ Låt sen kallna under bakduk på ett galler


Fyllning:

100 g smör

1 dl bryggkaffe eller vatten

6,5 dl florsocker

1 dl kakao

1,5 msk strösocker

5 dl vispgrädde

1 tsk vaniljsocker


Så här gör man:

¤ Smält smöret och tillsätt sen kaffet/vattnet

¤ Låt svalna till fingervarmt och sikta sedan ner florsockret och kakaon och rör till en jämn smet

¤ Blanda i sockret och ställ sedan svalt tills krämen stelnat något

¤ Vispa grädden och blanda i vaniljsockret

¤ Skär av små lock på varje semmelbulle

¤ Klicka eller spritsa på först chokladkrämen och sedan grädden

¤ Lägg på locken och sikta över florsocker, genom att lägga ett urklippt litet pappershjärta (eller vad man nu vill) på locket innan man siktar över florsockret så får man sedan ett fint mönster när hjärtat tas bort

¤ Ät och njut av dessa hjärtligt chokladiga semlor!


 


Semlorna på jobbet gick åt utan problem, men det finns några kvar här hemma, så ikväll blir det nog en mysig liten alla-hjärtans-dag-fika med min älskade också! <3


Ha en fortsatt hjärtlig kväll och rå om varandra lite extra idag va... eller förresten... det tycker jag ni ska göra varje dag! ;-)


/Lisa <3

 
 
Ingen bild

Linda

13 juni 2013 07:23

Var för länge sen jag läste din blogg.. vet att det inte är semlor som gäller nu men detta måste testas ändå. Tur vi har dig Lisa som delar gott med oss andra=)

Lisa

15 juni 2013 09:44

Jag är ju tyvärr inte så flitig på att uppdatera min blogg heller, så det är helt okej att kolla in gamla inlägg! ;) De här semlorna tycker jag man kan äta året om, det är ju liksom ingen riktig fastlagsbulle!! :D Och riktigt goda är de också! Kan rekommendera även att bara använda chokladkrämen till tex tårt- eller kakfyllningar. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej! Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-) För tillfället snurrar det runt en massa tankar oc...

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla! Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga fä...

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!   Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!   I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande ma...

Av Lisa - 3 februari 2013 21:37

Hej på er!   Ja... alltså... vad hände?! Hmm... vet inte riktigt vad jag ska säga *skäms lite*, tror helt enkelt att dagarna och livet rullade på och jag bara hängde med så gott jag kunde och försökte mest hinna med alla vill/måste/borde/ska... t...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards