Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 6 februari 2013

En sommartur

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla!


Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga färger! Jaja, det hjälper ju inte mycket att klaga, våren och sommaren kommer när den kommer, men jag kan ju alltid lura fram sommarkänslorna lite genom att blicka tillbaka på lite bilder från förra sommaren, häng på;


 

Midsommartårta...

 


Min lilla trädgårdsmästare...!

  



   

     

Eller varför inte byggmästare..!? Kan ju alltid ge pappa ett handtag när han lägger marksten... :-)


En tur till mormor och morfar... där man kan busa med morbröderna...

   


...och äta mormors goda köttbullar...


...tumla runt lite med vovven på gräsmattan...


...medan pappa tar en tur till fiskesjön!

 


Hemma i Skåne spenderade vi även en underbart varm och solig dag vid Ales stenar...

 


   







 


En riktigt härlig sommar hade vi, med inslag av både nytta och nöje, precis som det ska vara! :-)


Och just det ja... vi började faktiskt sommaren med operation få-lilltjejen-att-gå-på-toaletten-och-bli-torr-på-dagen! Vi är kanske inga förespråkare för mutor, men ibland får man ta till udda metoder... så vi fyllde en burk med klubbor och förklarade för lilltösen att nu var hon stora tjejen och behövde inte ha blöjan på dagen, utan hon skulle få använda toaletten precis som vi andra, och varje gång hon gjorde nåt i toaletten så skulle hon få välja en klubba! :-D


Barn är inte dumma, från att ha tvärvägrat att sätta sig på den där stora, vita läskiga saken till att en gång i kvarten rusa dit för att klämma fram några droppar så att man kunde få välja en klubba... jaa, jag säger bara att vi ändrade hennes inställning till det hela en aning! ;-) Nu var det ju inte så att hon gluffsade i sig fjorton klubbor om dagen... nej, lilla madame valde en klubba med förtjusning, slickade typ två slick och la den sen ifrån sig... sen kunde man smyga ner den i omslagspappret igen och ner i burken, och nästa gång valde hon gladeligen en ny klubba! hihi


Villkoren ändrades dessutom successivt, efter några dagar fick hon bara klubba för att ha utfört nummer två... och efter en vecka använde hon toaletten som om hon gjort det hela livet och vi visade då upp en tom burk och förklarade att nu var klubborna slut, hon hade ätit upp alla ;-) och det accepterade hon rakt av!


      


Operation toalettträning utförd! Middags-vilo-blöjorna försvann även de efter ett tag, det är bara nattblöjorna som hon faktiskt har kvar fortfarande... men snaaart ska även de bort, vi ska bara avvänja henne vid hennes "tröstesak" som hon haft på natten sen hon var liten, nämligen en flaska med vatten... som hon sörplar i sig var natt, därav lite svårt att hålla tätt hela natten! ;-P


Måste ju alltså poängtera att vårt val av "metod" till toaletträning såklart inte passar alla barn, det finns så många metoder, tips och trix! Vi valde detta och det fungerade klockrent, men vi hade provat diverse andra sätt tidigare, men då jag tror helt enkelt inte hon var mogen heller. Men jag måste ändå rekommendera en sådan där "familje-sits" till toaletten, som har två ringar man kan fälla ner, en vanlig stor och en mindre, perfekt för små barnrumpor! Tova fattade aldrig vitsen med pottor, men tyckte det var otäckt att sitta och svaja på en stor toalettring, så detta blev perfekt för henne! :-) Sen är det ju skönt att slippa förvara och krångla med en extra lös barnsist till toaletten.. tyckte vi iaf!


Jaha, det blev en himlans massa bilder idag, ett axplock från sommaren som var! Fast jag har faktsikt hoppat över en viktig och rolig sak som vi spenderade en del tid på i somras.. nämligen det byggprojekt som jag nämnt vid några tillfällen! Men den som väntar på något gott ni vet...! ;-)


Sov gott!

/Lisa

 
 
Ingen bild

Anni

6 februari 2013 22:29

Underbara bilder på er alla
Nu längtar jag ännu mer till sommaren

Lisa

11 februari 2013 22:20

Tack! Ja även om vi fått en liten dos sommar nu i vinter så gav det nästan mersmak, längtar till mer sol och värme nu!! :)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej! Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-) För tillfället snurrar det runt en massa tankar oc...

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk! Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma ...

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!   Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!   I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande ma...

Av Lisa - 3 februari 2013 21:37

Hej på er!   Ja... alltså... vad hände?! Hmm... vet inte riktigt vad jag ska säga *skäms lite*, tror helt enkelt att dagarna och livet rullade på och jag bara hängde med så gott jag kunde och försökte mest hinna med alla vill/måste/borde/ska... t...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards