Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 4 februari 2013

Bröllopstårta i gröna nyanser

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!


Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!


I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande man, om jag ville göra deras bröllopstårta till sommaren! Jag kände mig faktiskt ärad och såg fram emot att få lov att vara med och bidra lite till deras stora dag! :-) Att vi dessutom var bjudna till bröllopet var ju superkul!


Jag kände ganska direkt att de här två hade ganska bra koll på vad de ville ha, på ett ungefär iaf, färgtemat var redan spikat och det skulle bli ett bröllop i vackert ljusgröna nyanser tillsammans med allt det brukligt vita. De ville gärna ha fräscha och "lätta" smaker i tårtan, lite fruktigt och somrigt och efter lite diskussioner så lutade det åt smakerna päron, choklad och vanilj! Tårtorna skulle vara vita men med detaljer i grönt och stilen skulle vara enkel men elegant, inte för mycket lull-lull men inte heller för raka och tråkiga - vackert stilrent skulle jag nog vilja sammanfatta känslan med.


Att bröllopsdagen är en viktig dag är ju inget att tveka om, och även om inte allt måste vara perfekt kanske, så vill man ju gärna att saker och ting ska bli ungefär som man planerat och som man förväntat sig... såklart är tårtan också viktig, så den här gången tyckte jag att vi kunde ha en provsession, där jag gjort ett par förslag på utseende och smakkombinationer, så fick de titta, smaka och fundera på vad de faktiskt ville ha! Någon månad innan bröllopet tittade de alltså förbi och vi hade en mysig fika med tre små tårtor som försöksobjekt! :-) Så här såg de ut;


 


Alla tre hade vanlig "vanilj"-tårtbotten och de två fyllningarna i varje tårta var en kombination av en chokladmousse och en päronfyllning. Jag provade tre olika recept på päronfyllningar, en gjord på konserverade päron, en på päronpuré och en på päronskumgodisar (ni vet de där som fanns i Juliskum-påsarna i somras). De lutade redan innan åt att ha vit chokladmousse så det fick det bli i två av tårtorna och i den tredje provade jag en mousse gjord på ljus choklad, att jämföras med.


 


Sen var det ju det där med dekorationer! Givetvis skulle ju de riktiga tårtorna vara vita, men jag valde att göra provtårtorna gröna för att spara lite på den vita marsipanen! ;-) De fick dock dividera lite kring vilka kantdekorationer och blommor de skulle ha... Det är ju inte helt lätt ibland att bestämma sig, men efter en lång trevlig fikastund så hade de enats om ett upplägg!


Natten till den 14 juli 2012 (efter att ha stått en hel dag och bakat, fixat och dekorerat - förutom en del timmar sen innan som lagts på alla dekorationer) så levererade jag dessa tårtor till lokalen där bröllopsmottagningen skulle äga rum;


 





 


Tyvärr fick jag ännu en gång erfara att fodring med vispgrädde inte är någon höjdare i en marsipantårta... fram emot kvällen på festdagen så hade marsipanen börjat smälta något och skjunka ihop och spricka... inte så roligt kanske, men det syntes inte så jättemycket...! Mina nerver var dock på helspänn ändå fram tills att tårtorna äntligen var uppskurna och utdelade till gästerna, då jag äntligen kunde andas ut (det är nervpåfrestande att gå på bröllopet som man gjort tårtorna till) och känna mig glad åt att alla tyckte de smakade fantastiskt och brudparet upprepade om och om igen hur fina och goda tårtorna var! Jag måste faktiskt erkänna att den smakkombination som de till slut valde var något av det godaste i "prinsess"-tårtväg som jag smakat (jag är faktiskt ingen tårtälskare tro det eller ej), så jag kan rekommendera att kombinera vit chokladmousse med päronfluff som fyllningar! (Jag kan lägga upp recepten så småningom, om någon är intresserad!?)


 


Ett vackert och mysigt bröllop bjöd de på och det var riktigt roligt att få dela denna dagen med dem! Men det blev faktsikt inte det enda bröllopet som min käre sambo och jag gick på det året... några månader senare var det dags för en av mina bästa vänner att gifta sig, och jag fick faktiskt äran att göra även deras tårta! Men det återkommer jag till en annan gång...! ;-)


Godkväll gott folk!

/Lisa

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej! Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-) För tillfället snurrar det runt en massa tankar oc...

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk! Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma ...

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla! Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga fä...

Av Lisa - 3 februari 2013 21:37

Hej på er!   Ja... alltså... vad hände?! Hmm... vet inte riktigt vad jag ska säga *skäms lite*, tror helt enkelt att dagarna och livet rullade på och jag bara hängde med så gott jag kunde och försökte mest hinna med alla vill/måste/borde/ska... t...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards