Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2012

Att bolla idéer

Av Lisa - 8 augusti 2012 21:00

Hej!


Det finns så mycket jag vill göra! Har så mycket idéer, planer och tankar som snurrar, det är så mycket att jag helt enkelt bara blir sittande och stirrar, för jag vet inte var jag ska börja, vad jag egentligen vill! Jag är sådan som person att jag vill tänka igenom saker noga och planera alla detaljer innan jag sätter igång! Det är kanske en bra egenskap ibland, men andra gånger gör det att jag helt enkelt inte får något gjort för att jag inte kan eller hinner planera färdigt.


Vårt hem är ett sådant där stort planeringsprojekt (är det inte det för alla?) som ena stunden får mig att surfa inspiration, skissa rumslösningar och googla inredningsdetaljer, och i nästa stund känns det hopplöst, för jag kan inte bestämma mig, eller så vet jag att det inte finns tid eller pengar till att fixa det just nu... Det är inte så att jag inte förstår, eller tycker att det är okej, att man får vänta lite, att saker får komma efter hand, men jag vill ju ha en färdig plan, veta att det finns förvaring till alla våra grejer på en logisk plats och att stilen känns rätt och sammanhängande överlag och så vidare!


Sen kommer ju nästa "problem", jag är ju inte ensam om att bestämma här hemma! ;-) Fast som tur är så har sambon och jag väldigt lika smak och prioriteringsordning, så det brukar lösa sig! Vi ska bara förstå varandra, oftast vill vi samma sak, men har helt olika sätt att utrycka oss på och utföra det på. I det stora hela så är jag en tänkare och planerare och han är en praktiker som löser saker efter hand, det kan skapa problem... men allt som oftast tycker jag att det bara gör att vi kan se på problemen och lösningarna från två håll och därmed alltid finna en utväg, ena gången är det jag som ser det logiska och nästa gång är det han som ser det självklara!


Det finns ju dock ett område där jag får ha ensamrätt över bestämmandet, och det är ju i min hobby att baka tårtor och annat! Ja, i och för sig, får jag en beställning så finns det såklart andra som är med och tycker och tänker, men i slutänden så är det ju jag som planerar och löser det hela och sätter min prägel på resultatet! Varje tårtbeställning är dessutom ett eget litet projekt som inte är beroende av allt annat och som har fasta tidsramar och riktlinjer, det är ju heller inget som jag måste stå ut med och förvara efteråt, när tårtan är levererad eller uppäten så är projektet slut och det finns bara bilder kvar på det som minne!


För några månader sen fick jag en tårtbeställning av en kompis vars son skulle fylla 1 år, när jag frågade vilket tema hon ville ha till tårtan så sa hon "han älskar bollar, så gärna alla möjliga olika slags bollar!" Jag hade tyvärr inte tid att göra hela tårtan från grunden, men genom att hon levererade en färdigfylld tårta dagen innan kalaset så hann jag klä och dekorera tårtan till dem i alla fall (dekorationerna kunde jag ju göra några dagar innan)!


Så här blev då tårtan med min tolkning av hennes "tema" :-)


 


...många bollar blev det... ;-)


 


Jag har äntligen hittat en bra förklaring över hur bokstavsutstickarna egentligen ska användas för att man enkelt ska få rena och hela bokstäver utan att behöva sitta och pilla med tandpetare och annat, jag ska dela med mig av det tipset någon gång snart!


 


Fler tårtor kommer inom kort, ännu är jag inte ifatt med att visa sommarens alla tårtprojekt! ;-)


/Lisa

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej! Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-) För tillfället snurrar det runt en massa tankar oc...

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk! Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma ...

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla! Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga fä...

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!   Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!   I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande ma...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards