Livets Godbitar

Alla inlägg under augusti 2012

Av Lisa - 15 augusti 2012 23:00

Hej på er!


Idag föreslog sambon en spontan tur till skogen och vindskyddet för att inta middag i form av grillad korv med bröd. Riktigt mysigt var det, förra sommaren åkte vi dit titt som tätt men i år har det liksom inte blivit av.. men det är skönt att få komma iväg till den stora, gröna och härligt levande skogen, att strosa mellan kohagarna och vända ansiktet upp mot solen och bara njuta av en tystnad full av liv! Att sen sitta vid en sprakande eld, äta och mysa tillsammans under vindskyddets träplankor och med ett stort tält av grönt grenverk ovanför... det är livskvalitet enligt min mening! :-)


Apropå trä(d)... Jo, vi hann ju en bit till på vårt uteprojekt i helgen, inte riktigt så långt som vi hade önskat kanske, men en bra bit! Efter en hel dags sågande, srkuvande och trixande (och lite svordomar) var vi dock en planka kort, en ynka liten planka... byggvaruhusen var stängda, så vi kom inte vidare! :-( Så kan det gå, men det blir nya tag nästa helg förhoppningsvis! :-)


Några bilder eller avslöjande av uteprojektet blir det alltså inte riktigt än... istället tänkte jag slänga in en drös med bilder på min älskade lilla prinsessa från en liten spontan fotosession hemma i början på sommaren! (Apropå livskvalitet ja, den här lilla sötnosen ger en mycket av den varan också!)



 


Sockersött och rosa... det tänkte jag även visa er nästa gång, men i en helt annan form! ;-D Inte bara rosa förresten, lite grönt och lila blir det allt också, och nog för att det kommer att finnas med en liten prinsessa där också men det är inte min prinsessa jag talar om... det är nämligen dags för lite bilder på ännu ett tårtprojekt! Nästa gång alltså! ;-)


/Lisa

Av Lisa - 10 augusti 2012 21:45

Hej!


Då var det äntligen fredag, och jag måste säga att för att vara första jobbeveckan efter semestern så känns det som att veckan har gått rätt fort! Hoppas bara att det fina vädret som de" lovat" till helgen kommer att dyka upp, så att vi kan hinna en bit till på vårt uteprojekt! Vem vet, i så fall kanske jag till och med kan ta ett par foton och avslöja för er vad det är för nåt vi bygger! ;-)


Som ni säkert förstått så blir det ju en del bakande här hemma, men det är sällan som jag gör tårtor när jag inte har beställningar, det blir ju lite kaka på kaka annars om ni ursäktar uttrycket! ;-) Det kan vara skönt att baka lite annat mellan tårtvarven, man vill ju inte tröttna på sin hobby. Men ibland kan jag längta efter att få prova en ny rolig marsipanfigur, en häftig kantdekoration eller kanske ett nytt verktyg, och då får man ju helt enkelt försöka hitta en bra ursäkt till att göra en tårta bara sådär! :-)


Jag har länge gått och varit sugen på att göra en nalle i marsipan, närmare bestämt en Mirandanalle, och för ett tag sen bestämde jag mig för att sätta mig och knåpa ihop en! Bara för att det var roligt, ingen tidspress eller några krav på prestation, riktigt kul var det! :-D Missförstå mig inte nu, jag tycker såklart det är jättekul att göra tårtor på beställning också (annars hade jag ju inte gjort det), men även roliga saker kan man vilja göra bara sådär när andan faller på och inte alltid för att tårtan måste vara klar till just lördag klockan två till exempel! ;-)


Mirandanallen blev helt okej, det finns alltid rum för förbättringar, men jag kom i alla fall på ett relativt enkelt och snyggt sätt att göra "pälsen" på, jag ska försöka få ihop en steg-för-steg-beskrivning på en nalle till er här någon gång!


Sen kom jag ju på att det faktiskt inte var så långt efter min födelsedag så då kunde jag ju göra en födelsedagstårta att sätta nallen på... som fick följa med till svärföräldrarna på en fika (otur för dem va!?) :-P


Så här blev i alla fall min Mirandanalletårta;


 


Passade på att prova en ny mönstermatta som jag köpt, tyckte det räckte med en liten plätt i mitten, men ska prova någon gång att göra hela tårtan mönstrad...


 


Har för mig att det var i denna tårta jag även provade ett recept på päronmousse, jag höll nämligen på att fundera lite på fyllningar till en bröllopstårta som jag hade på beställning, men det ska jag berätta mer om senare! ;-)


 


Många gröna tårtor har det blivit sista tiden, och mer grönt kommer det att bli innan jag har visat färdigt mina sommartårteprojekt, men inte helt gröna dock... lite andra färger och kombinationer blir det! ;-)


Ha en trevlig helg!

/Lisa

Av Lisa - 8 augusti 2012 21:00

Hej!


Det finns så mycket jag vill göra! Har så mycket idéer, planer och tankar som snurrar, det är så mycket att jag helt enkelt bara blir sittande och stirrar, för jag vet inte var jag ska börja, vad jag egentligen vill! Jag är sådan som person att jag vill tänka igenom saker noga och planera alla detaljer innan jag sätter igång! Det är kanske en bra egenskap ibland, men andra gånger gör det att jag helt enkelt inte får något gjort för att jag inte kan eller hinner planera färdigt.


Vårt hem är ett sådant där stort planeringsprojekt (är det inte det för alla?) som ena stunden får mig att surfa inspiration, skissa rumslösningar och googla inredningsdetaljer, och i nästa stund känns det hopplöst, för jag kan inte bestämma mig, eller så vet jag att det inte finns tid eller pengar till att fixa det just nu... Det är inte så att jag inte förstår, eller tycker att det är okej, att man får vänta lite, att saker får komma efter hand, men jag vill ju ha en färdig plan, veta att det finns förvaring till alla våra grejer på en logisk plats och att stilen känns rätt och sammanhängande överlag och så vidare!


Sen kommer ju nästa "problem", jag är ju inte ensam om att bestämma här hemma! ;-) Fast som tur är så har sambon och jag väldigt lika smak och prioriteringsordning, så det brukar lösa sig! Vi ska bara förstå varandra, oftast vill vi samma sak, men har helt olika sätt att utrycka oss på och utföra det på. I det stora hela så är jag en tänkare och planerare och han är en praktiker som löser saker efter hand, det kan skapa problem... men allt som oftast tycker jag att det bara gör att vi kan se på problemen och lösningarna från två håll och därmed alltid finna en utväg, ena gången är det jag som ser det logiska och nästa gång är det han som ser det självklara!


Det finns ju dock ett område där jag får ha ensamrätt över bestämmandet, och det är ju i min hobby att baka tårtor och annat! Ja, i och för sig, får jag en beställning så finns det såklart andra som är med och tycker och tänker, men i slutänden så är det ju jag som planerar och löser det hela och sätter min prägel på resultatet! Varje tårtbeställning är dessutom ett eget litet projekt som inte är beroende av allt annat och som har fasta tidsramar och riktlinjer, det är ju heller inget som jag måste stå ut med och förvara efteråt, när tårtan är levererad eller uppäten så är projektet slut och det finns bara bilder kvar på det som minne!


För några månader sen fick jag en tårtbeställning av en kompis vars son skulle fylla 1 år, när jag frågade vilket tema hon ville ha till tårtan så sa hon "han älskar bollar, så gärna alla möjliga olika slags bollar!" Jag hade tyvärr inte tid att göra hela tårtan från grunden, men genom att hon levererade en färdigfylld tårta dagen innan kalaset så hann jag klä och dekorera tårtan till dem i alla fall (dekorationerna kunde jag ju göra några dagar innan)!


Så här blev då tårtan med min tolkning av hennes "tema" :-)


 


...många bollar blev det... ;-)


 


Jag har äntligen hittat en bra förklaring över hur bokstavsutstickarna egentligen ska användas för att man enkelt ska få rena och hela bokstäver utan att behöva sitta och pilla med tandpetare och annat, jag ska dela med mig av det tipset någon gång snart!


 


Fler tårtor kommer inom kort, ännu är jag inte ifatt med att visa sommarens alla tårtprojekt! ;-)


/Lisa

Av Lisa - 6 augusti 2012 21:30

Hejsan!


Då var man tillbaka på jobbet idag efter fyra välbehövliga men alldeles för korta semesterveckor, och vädret idag uttryckte ganska pricksäkert hur just det kändes ... grått, regnigt och ruggigt. Men men, man kan ju inte vara ledig alltid och om två veckor är det dags för en ny utmaning på jobbfronten, nervöst men spännande! ;-)


Även om sommaren och semestern som vanligt tog slut alldeles för fort så känns det ändå som att vi hunnit med ganska mycket, både måsten och mys! Carporten har äntligen fått marksten (stor eloge till min flitige älskling!), vi har besökt mina hemtrakter, gjort några små härliga utflykter och inte minst slitit med ytterligare ett uteprojekt (snaaart ska jag avslöja vad det är ;-P)! Och en stor sak till har vi faktiskt hunnit med i sommar, lilla tjejen som nu är så stor är helt blöjfri dagtid, toaletträningen gick hur bra som helst, hon är så duktig min lilla tös!   


Vår lilla Tova älskar att hjälpa till och är i den härliga "kan själv"-åldern! :-) Hon är superduktig på att leka och roa sig på egen hand, en otrolig fantasi och påhittighet bubblar i henne och jag kan sitta i timmar och bara se och höra på henne när hon leker! Hon är väldigt talför och överaskar oss ständigt med pricksäkra kommentarer och förvånansvärt innehållsrika och nyanserade resonemang! En liten spexare och busunge är hon allt, men ändå väldigt stabil och lugn så man kan lita på att hon faktiskt inte hittar på några rackartyg när man vänder ryggen till! Vår lilla 2,5-åring har dock en mycket stark vilja och är både envis och temperamentsfull, man kan inte köra över henne i första taget, vilket vi dock bara ser som positivt! Om ni har sett på Lotta på Bråkmakaregatan någon gång så har ni Tova på pricken, hon är helt enkelt en glad unge som emellanåt blir mycket arg och utrycker det mycket tydligt och bestämt, det är nästan så man blir lite full i skratt när hon rynkar ihop pannan, stampar med den lilla foten i marken och deklarerar "Jag är arg på dig mamma, dumma dej!"


Tova vill som sagt gärna hjälpa till, eller göra det vi gör, så när pappa binder flugor till sitt fiske vill ju lilla Tovisen också göra fluga...


...snurra snurra tråden runt kroken...


 


...fler färger ska det vara...


 


...pappa får dock hjälpa till lite...


 


...en massa tråd, fjädrar och andra bindmaterial senare; fin fluga va!? ;-P


 


Jag undrar just vilken fisk som skulle nappa på den här...! :-D


 


Kanske är bäst att pappa får binda flugorna i fortsättningen, ifall vi ska få hem nån fisk till middag, men att äta fisken är Tova i alla fall väldigt duktig på!


Om ni förresten händelsevis är lite intresserade av just fiske och även annat friluftsliv, så kan jag rekommendera er att ta en titt på min sambos nya blogg Outdoors And Fishing! :-)


Nästa gång tänkte jag visa ännu en tårta, så på återseende hoppas jag!

/Lisa

Av Lisa - 1 augusti 2012 22:20

Hejsan!


Här hemma lyser flitens lampa för tillfället, ja inte just nu förstås, men hela dagen har gått åt till att köpa virke och att såga och skruva... vad det blir ska jag avslöja en annan dag, men jag kan ju säga att det är ett projekt som jag längtat länge efter att vi skulle ta tag i! ;-)


Jag har ju som sagt hunnit med ett par tårtbeställningar under våren och sommaren och idag tänkte jag visa er en tårta som jag fick i uppdrag att göra från min arbetskollega, den var till hans frus födelsedag och efter lite funderande bestämdes det att det skulle vara en smurftårta med hela lilla familjen representerad!


 


"Smurfmamma och smurfpappa är så kära så, en liten puss ska väl smurfan av gammelsmurfen få..."


 


"Lillebror smurf är en glad liten prick, kan han med bollen måntro göra några trick!?"


 


"Storasyster smurf så söt och kär, pappas stora flicka jag tror visst hon är!"


 


Ingen dålig presentation va, på rim och allt!? :-D


Vet inte riktigt varför mina smurftårtor alltid blir gröna, men det känns ju mest rätt att de befinner sig ute i naturen bland svampar och blommor, det är väl där i det gröna de bor!? Smurfar är allt lite knepiga att få till i marsipan, men jag hoppas och tror att hela familjen uppskattade tårtan! :-)


 


Gröna tårtor kommer det förresten fler av inom det närmsta, men med lite andra figurer på, så håll utkik!


/Lisa

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards