Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 31 juli 2012

Mumsiga muffins och marshmallowblommor

Av Lisa - 31 juli 2012 15:00

Hej där!


Då var jag här igen, det trodde ni inte va!? :-)


Har ju tidigare pratat om det här sökandet efter det "perfekta" receptet, visserligen kan man ju ha flera bra recept för samma kategori av kaka, men alla har väl sin vision om hur den bästa kladdkakan, browniesen, tårtan eller kanske muffinsen ska vara, och ibland finner man recept som är nära nog klockrena! Jag delade ju med mig av mitt favorit recept på brownies för en tid sedan, och nu är det dags för mitt hittills favorita muffinsrecept!



Det som jag fram för allt fastnade för med det här receptet (förutom att det gav underbart goda muffins) är att det är uppbyggt på att ingredienserna mäts upp i gram och inte med mått, jobbigt kanske ni tänker, men har man bara en liten köksvåg så tycker jag faktiskt att det till och med är enklare och fram för allt så blir det samma mängder varje gång! Hur irriterande är det inte när man bakat något riktigt gott en gång, ska göra om det en tid senare och klimatet är helt annorlunda (och kanske även ens noggrannhet) vilket kan medföra helt andra proportioner och därmed ett helt annat resultat!


Här kommer i vilket fall mitt utvalda recept på muffins, en riktigt smaskig chokladmuffins!


Chokladmuffins

ca 15-18 st


2 ägg

200 g strösocker

130 g mjöl

50 g kakao

2 tsk bakpulver

en nypa salt

1,5 dl mjölk

0,25 tsk äkta vanilj (eller vaniljessens)

160 g smör, smält

120 g grovt hackad choklad


Så här gör man:

¤ Värm ugnen till 175 grader

¤ Vispa socker och ägg vitt och luftigt med elvisp

¤ Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en separat behållare

¤ Mjölken och vaniljen rörs ihop i en annan behållare

¤ Sikta ned mjölblandningen i äggsmeten varvat med mjölken

¤ Rör ned det smälta smöret

¤ Vänd ner den hackade chokladen

¤ Skeda upp smeten i muffinsformar, gärna i en muffinsplåt, formarna ska fyllas ungefär till hälften

¤ Grädda muffinsen i ca 20-25 min tills de ser färdiga ut, det vil säga när provstickan är torr och de fjädrar tillbaka när man trycker lite lätt på dem.

¤ Låt muffinsen svalna något i plåten innan de ställs upp för att kallna på ett galler

¤ Dekorera eventuellt muffinsen med valfri frosting eller ät de direkt som de är, gärna så färska som möjligt, och njut!


Ni har ju som sagt redan fått se bilder på de här mumsbitarna, men jag tänkte visa er muffinsen med en annan dekoration som jag lekte ihop för en tid sedan;


 


I mitten har jag spritsat en klick med vit chokladfrosting och sedan tryckt dit små marshmallowbitar vilket ger en söt liten marshmallowblomma (eller kanske kaktus?)! För att få dem "färgade" så klipper man helt enkelt en liten marshmallow på diagonalen och duttar de avklippta ytorna i färgat socker, innan de trycks på plats!


 


Idén kommer från en av mina inspirationsrundor på nätet, kommer inte ihåg exakt var jag hittade det, eller rättare sagt, det fanns flera bilder och beskrivningar över denna lite roliga idé att dekorera sina muffins, kommer nog experimentera lite till med det här..! :-)


För en tid sen provade jag även ett nytt recept på den klassiska kärleksmumsen (eller vad man vill kalla den), den blev också en klar favorit så jag lovar att dela med mig av det receptet också så småningom! Men som jag nämnde innan så har jag ju först och främst en massa tårtbilder att visa er, så håll utkik, de kommer dyka upp här inom kort! ;-)


/Lisa



 
 
Ingen bild

Becka

31 juli 2012 15:37

Kul att du är tillbaka!
Ser fram emot fler mumsiga grejer :D

kram Becka

Lisa

1 augusti 2012 22:19

Tack, ska försöka bättra mig! ;-)
Det kommer mera jag lovar, både ätbara saker och lite annat, kul att du läser min blogg! :-)
Kram Lisa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej! Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-) För tillfället snurrar det runt en massa tankar oc...

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk! Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma ...

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla! Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga fä...

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!   Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!   I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande ma...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards