Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 4 april 2012

Tovas rum

Av Lisa - 4 april 2012 19:30

Hej där!


Idag tänkte jag att ni skulle få en glimt av hur det ser hemma hos oss, närmare bestämt lite bilder från vår lilla prinsessas rum!


Vi flyttade in i vårt hus något år innan vår dotter kom till världen och hade så smått börja renovera några av rummen på nedanvåningen. Vilket som skulle bli lillans rum var inget vi behövde fundera så länge på, på nedre plan fanns det två sovrum, ett större som blivit vårt sovrum och ett lite mindre vägg i vägg, perfekt för att inhysa en småtting! ;-)


Renoveringen av lilltjejens rum börjades så smått redan i mitten av graviditeten, men vi tänkte göra en rusch i slutet av graviditeten som ändå inföll sig vid jul och nyår... trodde vi... Vårt lilla mirakel bestämde sig dock för att göra entré 5 veckor före BF! Hur det gick till kan jag kanske berätta om en annan gång, men jag kan ju lugnt säga att det inte blev riktigt som vi hade förväntat oss! ;-) Iaf så blev vi ju lite tagna på sängen, så att säga, inte för att bebisens rum nödvändigtvis måste vara klart vid dess ankomst, men vi tyckte ändå det kunde vara skönt att det slitiga och dammiga skulle vara överstökat och att rummets grund stod färdigt! Så medan jag och lillan huserade på BB i två veckor så slet min älskade sambo dag och natt för att få det "färdigt"!


När vi funderat på hur rummet skulle se ut, hade båda en vision om ett ljust glatt rum med något diskret tema som skulle göra det där lilla extra. Det skulle givetvis vara praktiskt också, och i grunden hyffsat "könsneutralt" så att det inte behövdes göras om för mycket om det sen skulle vilja användas av någon annan..! Resultatet blev ett vitmålat rum med träpanel halvvägs upp på väggen (väldigt praktiskt och ger rummet med sina "små" möbler rätt känsla dimensionsmässigt), vi hittade en underbar fondtapet med diskret fjärilsmönster och fastnade därefter helt på temat fjärilar till vår dotter - det är vackert, roligt och kan varieras i mängder!


Jag som annars kanske inte är överförtjust i IKEAs möbler (deras småprylar är däremot ovärderliga) fastnade dock för deras serie Hensvik som hade både spjälsäng, skötbord/bokhylla och garderob som passade fint in i det nya rummet! Från början hade vi även en vacker gammal vit gungstol (finns bilder på den här på bloggen) med ett runt sidobord vid fönstret, som var idéaliskt när lillan skulle matas och vaggas till sömns. När så lillan blev större bytte vi ut dessa möbler mot ett gulligt set med bord, bänk och stolar, som hon för övrigt älskar att sitta och leka vid!


Nej nu är det dags för lite bilder... välkommen till Tovas rum;


 


 


 


 


En söt kisse som jag fyndade på Gekås Ullared;


 


Den busigt fina dockan har Tovas farmor virkat till henne;


 


Detaljerna i rummet ändras ständigt, "urväxta" saker läggs undan och nya detaljer dyker upp eller flyttas helt enkelt runt. Tova är faktiskt riktigt duktig på att hålla ordning på sitt rum, hon har börjat få in rutinen att plocka undan efter sig innan hon påbörjar en ny lek, eller iaf innan sänggående (hon har ett par lätt pedantiska föräldrar som förebilder, men lite stök får det också lov att vara "annars syns det inte att det är barn i huset"!)


Inom kort kommer jag att uppdatera med lite fler bilder från hennes rum eftersom det nu även smugit sig in ett par detaljer från ett syprojekt som jag sysslat med ett tag! ;-)


Tack för titten!

/Lisa

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej! Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-) För tillfället snurrar det runt en massa tankar oc...

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk! Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma ...

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla! Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga fä...

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!   Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!   I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande ma...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards