Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 6 mars 2012

Bröllopstårta

Av Lisa - 6 mars 2012 20:45

Hej på er!


För ungefär ett år sedan kontaktade en gammal (ja alltså, hon är ju inte gammal och det var inte så längesen... men man säger ju så) klasskamrat mig och frågade om jag ville göra tårtan till hennes bröllop! Det var min första bröllopstårtebeställning och det kändes jättespännande men lite nervöst, som tur var skulle de ha ett ganska litet och enkelt (men ack så vackert) bröllop, så det räckte med en tvåvåningstårta! De önskade en vit tårta med röda rosor och vita liljor och så fick det givetvis bli! :-)


Eftersom tårtan som sagt skulle vara vit så gick det ju inte att använda "vanlig" marsipan som ju har en något gulaktig färg, man ska visserligen kunna färga den vit med en speciell färg, men jag kände mig lite osäker på det resultatet... Ett annat alternativ är att använda sig av sugarpaste istället för marsipan, som har en kritvit färg redan från början, jag hade dock aldrig provat att klä en tårta med sugarpaste och det kändes lite vanskligt att göra ett första försök med det i det här läget... Men... jag hade precis upptäckt att man kunde beställa kritvit marsipan på nätet, det kändes ju väldigt passande!! Det finns många sidor där ute på nätet som man kan beställa tårtbakstillbehör på, men en av mina favoriter är www.kakburken.se (se även länk här nere till höger under Hemsidor). Där har jag handlat måånga gånger, och jag kan verkligen rekommendera sidan, den är tydlig, proffsig och har ett stort utbud!


Men iaf, bröllopstårta var det ja! Många blommor blev det som jag knåpade ihop (många fler än vad som slutligen sattes på tårtan) och den kritvita marsipanen var verkligen vit och fin, men den bråkade dock lite med mig och sprack och bubblade sig en aning när den hamnat på grädden... Nu vet jag hur man ska göra för att undvika sådant och någon gång ska jag visa er tydligt steg för steg hur man bäst klär en tårta! ;-)


Resultatet blev iaf i mina ögon ett helt okej första försök till bröllopstårta, brudparet verkade nöjda och det är ju huvudsaken! :-)


 


Det enda som inte är ätbart på tårtan är ringarna och pistillerna i liljorna... jag har en egen liten policy att försöka att så lite som möjligt använda oätbara saker på tårtorna, men ibland är det svårt att komma ifrån! ;-)

 


 


 


Den lilla cupcaken gjorde jag till en i sällskapet som var mjölkallergiker (har jag för mig det var... nån allergi var det iaf... och alltså, jag hade koll på det då, men det var ju ett tag sen som sagt)! ;-)


Under detta året har jag, som jag nämnt tidigare, fått fler beställningar på bröllopstårtor, tre stycken närmare bestämt! Ska bli så spännande att höra vad dessa lyckliga par har för bild av sina drömmars bröllopstårta, och lika spännande att se om jag kan komma i närheten av att uppfylla de drömmarna! :-P


Tack för titten!

/Lisa

 
 
Ingen bild

Margarita

6 mars 2012 21:48

Helt otroligt!
Vilken talang du har !

Lisa

6 mars 2012 22:07

Tack, det var gulligt sagt!
Har ju verkligen hittat en hobby jag gillar! ;-)
Kram

 
Susanna - living the dream

Susanna - living the dream

9 mars 2012 11:15

Oh my, vad duktig du är! Synd att jag inte bor i samma stad som dig annars hade jag beställt min bröllopstårta via dig :)

Önskar dig en fin helg!

http://www.miss0.blogg.no

Lisa

9 mars 2012 11:53

Tack så mycket, känner mig smickrad!! Ja, det är synd att du inte bodde närmare då... blir lite svårt att skicka tårta med posten! ;)
Mysig blogg du har förresten!
Önskar dig en lika fin helg! :)
/Lisa

 
Rebecca Jansson

Rebecca Jansson

9 mars 2012 13:59

Herregud, vilken tårta. Sååå otroligt fin! :D

http://madebybeccis.bloggplatsen.se

Lisa

9 mars 2012 14:13

Tack, vilken fin komplimang! :-D
Fin blogg du har själv!
Ha en trevlig helg!
/Lisa

 
Annika

Annika

11 mars 2012 17:17

Fin blogg :)

http://blogofphoto.blogg.se

Lisa

11 mars 2012 20:15

Tack, och detsamma får jag ju säga! ;)
/Lisa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej! Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-) För tillfället snurrar det runt en massa tankar oc...

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk! Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma ...

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla! Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga fä...

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!   Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!   I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande ma...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards