Livets Godbitar

Alla inlägg under mars 2012

Av Lisa - 29 mars 2012 22:12

Hej alla!


Visst känns det att våren är här nu!? :-) Ja, kanske inte just nu, klockan tio på kvällen, nu är det mest mörkt och kallt ute.. men dagen bjöd på både sol och blå himmel, och även om det blåste en del (vad annars i Skåne) så känns det ändå skönt ute! Det lilla ryktet om att det kanske eventuellt skulle bli snö till helgen... ja, det bryr vi oss inte om va!? :-P


Snart är det ju påsk också, men om jag ska vara helt ärlig så "firar" vi den inte direkt, njuter mest av ett par extra lediga dagar, men lite god mat i trevligt sällskap brukar det ju dock bli någon av dagarna, och i år ska vi till fina svägerskan och hennes familj för lite påskmys! Det där med påskris, fjädrar, kycklingar och annat gult har det faktiskt inte blivit så mycket av under åren, jag tänker alltid att jag ska hinna fixa fram lite sånt, för visst är det fint, men tiden och orken finns inte riktigt där. Nu när lilltjejen är större ser jag dock fram emot att få pyssla och pynta lite mer med henne iaf! :-)


Apropå min lilla busunge, försökte fånga det lilla trollet på bild härom veckan när vi skulle på kalas, inte helt lätt när benen är fulla av spring och det bubblar fram massa pladder hela tiden ;-D men en och annan bild blev det allt;


 


 


 


Tovas mormor var på besök för ett tag sen och som vanligt hade hon med sig några små överraskningar, en av dem var ett underbart litet förkläde som hon hade sytt själv, sååå fint tyckte mamma och Tovisen verkade supernöjd med förklädet på! :-)


 


Jaha, det var dagens bildskörd det! Har en liten steg-för-steg beskrivning på gång till er i bakandets anda, den dyker nog upp här de närmsta dagarna! ;-) Och så har jag ju lovat recept på chokladmuffinsen, det kommer det också, jag lovar!


Godnatt!

/Lisa

Av Lisa - 28 mars 2012 22:30

Hej igen!


Lovade ju igår att återkomma idag med bilder på den andra tårtbeställningen jag hunnit med den sista tiden, och visst ska man hålla vad man lovar!? ;-)


Som jag hintade om så var temat denna gången något bekant... det var nämligen så att min arbetskollegas dotter skulle fylla 2 år, och vem är alla 2-åringars favorit, om inte........Pippi Långstrump!!?! :-D


Så det blev alltså en favorit i repris, en Pippitårta med Pippi och Herr Nilsson, liknande de på den andra Pippitårtan jag gjorde, men med lite andra färger och former runt om!


 


 


 


Min lilla busunge älskar fortfarande Pippi, men Karlsson på taket, Madicken och Emil varvas det även friskt med när det ska kollas på film, lilla sötnosen är väldigt tydlig och bestämt över vem hon vill se just den dagen! Och mamma har faktsikt inget emot att också krypa upp i soffan och försvinna iväg till den härliga och knasiga värld som Astrid Lindgren skapat, dessa filmer har en gång i tiden även varit mina favoriter (och är nog det fortfarande)!


/Lisa

Av Lisa - 27 mars 2012 21:00

Hej hopp alla människor!


Ja, det var ju ett tag sen sist... igen... är inte så duktig på att uppdatera här som jag egentligen vill... det finns så mycket annat som man vill/måste/ska/bör hinna med, men jag hoppas ni hänger kvar ändå?! ;-)


Har hunnit med ett par tårtbeställningar till sen sist och tänkte visa ett par bilder på den ena av dem idag! Förrförra helgen var vi nämligen på kalas hos Thomas kusin som även detta år önskade en tårta från mig *känner mig smickrad* Den här gången ville han ha en röd tårta med en örn på..! Ja, det var ju inte helt lätt att modellera en örn i marsipan, hade velat ha vingarna utsträckta, men det ville sig inte riktigt på den tiden jag hade på mig, men så här blev då iaf resultatet till slut;


 


 


Födelsedagskillen verkade iaf ännu en gång nöjd med sin tårta, och det är ju huvudsaken! :-)


Den andra tårtbeställningen ska ni få se imorgon tänkte jag, kan ju hinta om att temat är något välbekant... min dotter kände genast igen figuren på tårtan..! ;-)


Ha det gott!

/Lisa

Av Lisa - 13 mars 2012 19:15

Hej där!


I fredags var det min tur att stå för fikat på jobbet och jag hade bestämt mig för att göra chokladcupcakes! Jag har ju tidigare delat med mig av "det ultimata receptet" på brownies, men mitt sökande efter det perfekta receptet för muffins har pågått under ganska lååång tid... jag ska väl inte säga att letandet är helt över, men efter att ha provat ett recept ur en fin receptbok som jag fick av sambon i julklapp så måste jag säga att jag nog har kommit så nära jag kan för tillfället! ;-) De blev riktigt saftiga och goda och med en tydlig chokladsmak, precis i min smak!


Jag lovar att dela med mig av receptet så småningom, men här kommer iaf ett par bilder på några av de cupcakes som fick följa med till jobbet!


 


 


Ha en trevlig kväll!

/Lisa

Av Lisa - 12 mars 2012 21:15

Hejsan!


Det känns som att våren börjar smyga sig på nu... lite varmare, lite ljusare och lite lättare i sinnet! Det är otroligt vad påverkad man blir av stämningen utomhus... grått, kallt och regnigt väder gör en trött och orkeslös, men när himlen har den där klarblå tonen och solen skiner varmt och ljust så känns det som att kroppen vaknar upp och glädjen och motivationen börjar spira!


Tova och jag tog en vända på stan i helgen i det fina vårvädret, solen lyste starkt för de ovana ögonen så även lilltjejen fick på sig solglasögon! "Släckte ljuset, mamma!" utbrast lilla trollungen när jag tog på henne solglasögonen, "glasögon bra, vill inte ha ficklampan" konstaterade hon sen och sneglade på den stora ficklampan där uppe på himlen! ;-)


 


Sambon och jag brukar försöka ge varandra en chans till lite egen kvalitetstid på helgerna och för hans del så är valet enkelt, där är det fisket som lockar, så han fick ta sig en tur i söndags (medan Tova och jag var på stan). För min del blev det en vända på barnloppis i lördags, där jag fyndade en hel del "basic"-kläder till Tova, perfekta till förskolan! :-)


Tova har börjat komma på fler och fler sätt att charma sina föräldrar för att få det hon vill ha, hon är ju ganska duktig på att prata och ibland kan hon överraska en med sina spontana uttalanden... I helgen när Thomas stod och gjorde iordning matsäck till sin fisketur och Tova satt och väntade på att jag skulle komma upp ur sängen så att vi skulle kunna äta frukost, utbrast hon plötsligt med bedjande röst till sin pappa: "Snäääälla pappa, kan jag få en liiiiten macka!?" Hon tyckte väl att det tog alldeles för lång tid innan "sukosten" dukades fram och kanske kunde hon lura till sig en liiten macka av pappa så länge! Goa unge!! :-D (Kan ju tillägga att båda hennes föräldrar smälte och snart satt hon och mumsade på en ostmacka!)


Avslutar detta inlägg med ett par bilder på min älskade lilla solstråle;


  


 


Imorgon tänkte jag bjuda på ett par bilder från det senaste bakprojektet! ;-)


Ha det gott!

/Lisa

Av Lisa - 6 mars 2012 20:45

Hej på er!


För ungefär ett år sedan kontaktade en gammal (ja alltså, hon är ju inte gammal och det var inte så längesen... men man säger ju så) klasskamrat mig och frågade om jag ville göra tårtan till hennes bröllop! Det var min första bröllopstårtebeställning och det kändes jättespännande men lite nervöst, som tur var skulle de ha ett ganska litet och enkelt (men ack så vackert) bröllop, så det räckte med en tvåvåningstårta! De önskade en vit tårta med röda rosor och vita liljor och så fick det givetvis bli! :-)


Eftersom tårtan som sagt skulle vara vit så gick det ju inte att använda "vanlig" marsipan som ju har en något gulaktig färg, man ska visserligen kunna färga den vit med en speciell färg, men jag kände mig lite osäker på det resultatet... Ett annat alternativ är att använda sig av sugarpaste istället för marsipan, som har en kritvit färg redan från början, jag hade dock aldrig provat att klä en tårta med sugarpaste och det kändes lite vanskligt att göra ett första försök med det i det här läget... Men... jag hade precis upptäckt att man kunde beställa kritvit marsipan på nätet, det kändes ju väldigt passande!! Det finns många sidor där ute på nätet som man kan beställa tårtbakstillbehör på, men en av mina favoriter är www.kakburken.se (se även länk här nere till höger under Hemsidor). Där har jag handlat måånga gånger, och jag kan verkligen rekommendera sidan, den är tydlig, proffsig och har ett stort utbud!


Men iaf, bröllopstårta var det ja! Många blommor blev det som jag knåpade ihop (många fler än vad som slutligen sattes på tårtan) och den kritvita marsipanen var verkligen vit och fin, men den bråkade dock lite med mig och sprack och bubblade sig en aning när den hamnat på grädden... Nu vet jag hur man ska göra för att undvika sådant och någon gång ska jag visa er tydligt steg för steg hur man bäst klär en tårta! ;-)


Resultatet blev iaf i mina ögon ett helt okej första försök till bröllopstårta, brudparet verkade nöjda och det är ju huvudsaken! :-)


 


Det enda som inte är ätbart på tårtan är ringarna och pistillerna i liljorna... jag har en egen liten policy att försöka att så lite som möjligt använda oätbara saker på tårtorna, men ibland är det svårt att komma ifrån! ;-)

 


 


 


Den lilla cupcaken gjorde jag till en i sällskapet som var mjölkallergiker (har jag för mig det var... nån allergi var det iaf... och alltså, jag hade koll på det då, men det var ju ett tag sen som sagt)! ;-)


Under detta året har jag, som jag nämnt tidigare, fått fler beställningar på bröllopstårtor, tre stycken närmare bestämt! Ska bli så spännande att höra vad dessa lyckliga par har för bild av sina drömmars bröllopstårta, och lika spännande att se om jag kan komma i närheten av att uppfylla de drömmarna! :-P


Tack för titten!

/Lisa

Av Lisa - 4 mars 2012 20:38

Godkväll gott folk!


Som alltid går helgerna i rasande fart och man har inte hunnit med hälften av vad man skulle vilja göra... Vi har dock ändå hunnit med en del (även att ta det lugnt ska man se som en syssla som måste utföras emellanåt) dessutom tycker jag att veckorna också rullar på ganska snabbt, så det dröjer ju inte länge till innan det är fredag igen! ;-)


Tänkte dela med mig av ett par bilder på den tårta jag nämnde att jag ägnade fredagskvällen åt att göra... Födelsedagsflickan hade önskat sig en Törnrosatårta med innehåll av choklad, grädde och maräng, och efter en del funderande, knåpande och vispande så blev det en tårta med chokladbottnar, chokladkrämfyllning, marängflufffyllning, spacklad med vispgrädde och toppad med ett marsipantäcke.


Jag brukar ibland (läs ofta) fuska och använda mig av köpebottnar, men eftersom jag inte fick tag på bottnar med chokladsmak just då så var det bara att ställa sig och svänga ihop dem själv! Har provat ett par olika recept men har inte varit helt nöjd med resultaten av olika anledningar, och jag tänkte ju att det skulle vara typiskt att allt skulle gå åt skogen just när jag där sent på fredagskvällen stod och skulle få ihop bottnar som skulle gå att göra en tårta av, men kors i taket, det blev ett superlyckat resultat! Den reste sig fint och fick en hyffsat plan toppyta, även efter att den svalnat en stund, den såg saftig och fin ut och gick lätt att dela! Nu smakade jag ju förstås inte på den, men jag hoppas den var god också :-) Lovar att senare dela med mig av det enkla men lyckade receptet på tårtbottnar!


Men, som sagt, en Törnrosatårta skulle det bli, och så här blev då resultatet;


 


 


Jag råkade få lite fyllningar över, och så råkade det ligga en tårtbotten i skafferiet som inte blivit använd, och eftersom min käre svärfar så lägligt fyllde hela ärofyllda 50 år på lördagen så kunde jag ju inte låta bli att svänga ihop en liten tårta till honom också! ;-D Ett litet tårtpaket skulle man kunna säga att det blev, enkel men förhoppningsvis god!


 


Det var allt för ikväll, ses snart igen! ;-)


/Lisa

Av Lisa - 3 mars 2012 08:45

Hej alla!


Äntligen är det helg, ledigt och inga direkta måsten! Eller ja, jag hade väl ett litet måste, men ett roligt sådant! Jag ägnade hela fredagskvällen åt att göra en tårta på beställning till en liten (säkert stor nu om du frågar henne) födelsedagsprinsessa, den blev klar seeent igår kväll.. eller rättare sagt i natt! ;-)


Självklart dyker det upp lite bilder på den här på bloggen inom kort... Men... så länge tänkte jag bjuda på några bilder på tårtor som inte bara har gemensamt att de är gjorda för nåt år sedan, utan även att de alla är doptårtor!


Först ut är lille Altons doptårtor, som faktsikt var de första doptårtorna jag gjort;


 


 


Nästa lilla sötnos som skulle döpas var fina Alicia, det dopet fick vi även glädjen att vara med på! :-) Rosa med prickar och någon söt figur på toppen var önskemålet, och så här blev de två tårtorna;


 


 


Så småningom fick jag även äran att göra doptårtorna till en bekants lille son Milo! Inför detta fick jag faktiskt en servett som tema/inspiration, har tyvärr ingen bild på denna men den var ljusblå med guldkanter och små bebisskor, napp och skallra... och så önskades det prickar igen! :-D Så här blev min tolkning av detta!


 


 


 


Förhoppningsvis kanske det blir fler doptårtor med tiden! Har iaf fått några bröllopstårtor på beställning i år, men en stycken bröllopstårta har jag faktiskt redan hunnit göra, och den kommer det också bilder på inom kort! ;-)


/Lisa

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards