Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 9 februari 2012

Pippi och Lego

Av Lisa - 9 februari 2012 18:45

Hallå där i vinterkylan!


Här har vi ett riktigt vinteryrväder, inte så mycket snö på marken men desto mer i luften! Skulle helst velat krypa ner i soffan med en filt och en kopp varm choklad idag.. men istället fick man bege sig ut på vägarna för att komma till och från jobbet... men sånt är livet liksom! Hade dock glömt att switcha på väckarklockan igår kväll, så vaknade nån timme försent imorse av en pladdrande liten barnröst, det gjorde kanske inte så mycket, men upptäckte att den senare körtiden innebar betydligt mer trafik, vilket förstås inte blev bättre av snön och halkan!


Från kylig vinter till söta bakverk..! I helgen fick jag äran att dekorera två tårtor till min fina väns två söner som fyllde 2 respektive 9 år! Det måste vara något med 2-åringar och Pippi Långstrump, för precis som Tova är denne lillkille tokig i Pippi och såklart skulle han därför få en Pippitårta! :-) För det stora födelsedagsbarnet blev det tema lego, och för första gången provade jag att dekorera en fyrkantig tårta..!


Tyvärr kände jag att tiden inte räckte riktigt till att finlira med dekorationerna, det fick bli som det blev, men jag tror att de blev rätt nöjda ändå. Min väninna hade (snällt nog) bakat tårtbottnar och fyllt tårtorna, så jag fick ju iaf bara göra lyxjobbet! ;-)


Så här blev Pippitårtan;


 


Jag hade velat göra Lilla Gubben också, men en häst i marsipan är inte det lättaste, så det får bli till någon annan gång! ;-) Herr Nilsson och kappsäcken med guldpengar fick iaf göra Pippi sällskap!


 


Legotårtan skulle alltså få bli fyrkantig, och jag insåg snabbt att jag inte hade någon bra strategi på hur jag på ett snyggt sätt skulle lyckas klä tårtan med marsipanlocket... hur sjutton får man till snygga hörn!?! Har ju sett många fina bilder på tårtor med hörnor och de ser så släta och fina ut... men tyvärr hittade jag ingen som kunde förklara hur de bar sig åt.. så om någon där ute vet något bra tips eller en bra beskrivning på hur man klär en fyrkantig tårta, så tar jag tacksamt emot det!! :-)


Så här blev då resultatet av mina ansträngningar, man ser förhoppningsvis att det är en legotårta iaf ;-)


 


 


Nu ska jag snart bege mig ut på vägarna igen för att gympa lite i simhallen, med ovan nämnda väninna som sällskap!


Ha det gott alla!

/Lisa

 
 
Ingen bild

mimmi

10 februari 2012 09:49

vi blev jätte nöjda med tårtorna =)skönt att vi äntligen kom iväg till vattengympan,känns i armarna i dag=)
kram

Lisa

10 februari 2012 09:54

Det är ju härligt att höra, att ni blev nöjda! :-)
Det var riktigt skönt att få gympa loss ja, och ännu trevligare att vi kunde komma iväg båda två! (Har träningsvärk i benen jag!) Måste ses oftare...som sagt! ;-)
Kram

 
Jennifer, ung tjej med svår reumatisksjukdom

Jennifer, ung tjej med svår reumatisksjukdom

12 februari 2012 00:26

Åh, vilka söta tårtor :)

http://Survive.blogg.se

Lisa

12 februari 2012 00:48

Tack för din fina kommentar! :-D
Tittade in på din blogg, och du verkar vara en riktig kämpe som klarar en sådan jobbig sjukdom!
Önskar dig allt gott!
/Lisa

 
Anja

Anja

12 februari 2012 16:35

Lika fint som "vanligt" för dina tårtor är ju allt annat än Vanliga...tror att du förstår hur jag menar :-)
Kram//Svägerskan

http://vitamoblerochbarnbus.bloggplatsen.se

Lisa

12 februari 2012 18:10

Tack, jag förstår vad du menar! ;-)
Hoppas du mår lite bättre idag,
massa kramar Svägerskan :-)

 
Sasha

Sasha

13 februari 2012 11:26

Åh vad fina tårtor :) Duktig du är :)

http://sashas.se

Lisa

13 februari 2012 21:19

Tack så mycket, och trevligt att du kikade förbi! :-)
/Lisa

 
Emma

Emma

16 februari 2012 13:23

Grymt fina!:) KRAM

http://www.bonnenuit.devote.se

Lisa

16 februari 2012 14:14

Tack! :-D
Många fina bilder du har på din blogg! ;-)
/Lisa

 
emma ledin

emma ledin

1 mars 2012 14:42

Vilka fina tårtor! :D

http://nattstad.se/emisz_

Lisa

1 mars 2012 15:16

Tack, kul att du gillar dem! ;-)
/Lisa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej! Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-) För tillfället snurrar det runt en massa tankar oc...

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk! Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma ...

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla! Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga fä...

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!   Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!   I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande ma...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards