Livets Godbitar

Alla inlägg under januari 2012

Av Lisa - 23 januari 2012 19:23

Hej gott folk!


Så var det måndag igen och imorse fick man minsann stå i kylan och skrapa rutorna *burrr*. Ska bli skönt när vår carport har blivit färdig igen, det var egentligen sommarens projekt, men efter att vi (läs Thomas) slitit en hel sommar i ösregn med att gräva, bära sten, mura, skyffla singel och lägga stengång så fanns inte riktigt motivationen och orken kvar till de stenar som skulle ligga i carporten! Den skulle ju förstås ha kunnat användas ändå, utan marksten, problemet är bara att de nya stenarna står staplade på pallar... mitt i carportens öppning! ;-) Så det blir allt snällt att vänta på varmare väder, då förhoppningsvis även tiden och energin är tillbaka igen! För övrigt så har vi ju två bilar, eftersom båda pendlar, så för rättvisans skull så gör det kanske inget att båda får stå där med isskrapan! ;-P (Synd bara att det hade varit min bil, den största, som fått bo i carporten) ;-)


Jaja, nog om det, jag lovade ju igår att det skulle komma lite fler bilder från helgens bravader...! På lördagen (medan pappa var ute och fiskade) hade Tova och jag en mysig innedag och lekte bland annat med lera/playdo;


 


 


 


Eftersom vi mest varit inne hela lördagen så kände jag att det kunde få vara skönt att komma ut en vända på söndagen, så vi bestämde oss lite spontant för att åka iväg hela familjen till ett av Thomas fiskeställen!


Det här med utflykter, särskillt spontana, kan ju vara på lite gott och ont, bara det att packa med sig allt nödvändigt (blöjor, extrakläder, fika, hund) och få på alla lager kläder (underställ, fleeceställ, overall osv) är svettigt värre, speciellt när man har en dotter som inte alls verkar koppla samman en trevlig utedag med att man först måste klä på sig ytterkläderna... Nåja, sent omsider kom vi iväg, och till en början hade vi riktigt trevligt...


...medan pappa fixade ihop sitt spö smet Tova, Tilda och jag bort och tittade ut över havet, Tova utbrast "Titta, jag simma där!" och Tilda såg ut att helt vara inne på hennes linje! ;-) Fick dock förklara att det är aningen kallt att bada i havet just nu..!


 


...sen traskade vi över stock och sten (och i lera) tills vi kom till en mysig plats vid en å med ängar och branta sluttningar runt om. Tilda rusade runt som en galning, hellycklig över att få rasa fritt, medan Tova tultade runt och kallade på sin älskade vovve! :-) Det är ju lite svårt att sysselsätta en 2-åring sådär på en stor lerig äng, men jag hade tagit med lite "blubblor" som både Tova och Tilda jagade!


 


 


...och pappa fiskade som sagt, men jag tror tyvärr att all eventuell fisk simmade all världens väg när en stor svart hund kom dundrande ner till vattenbrynet, en unge skrek som en galning när samma nämnda hund tog "hennes pinne" och en mamma vrålade åt en den ena och en den andra att inte rulla/trilla i de stora lerpölarna! :-P



...någonstans här började det alltså urarta... Till slut gav vi upp och tog våra väskor med den orörda fikan, en lerig gallskrikande unge, en sprallig och ännu lerigare hund och ett något avtrubbat humör och begav oss mot bilen igen, lagom tills det började hagla så smått!


Detta kommer dock inte att hindra oss från att bege oss ut på nya utflykter, vi älskar (alla fyra) att vara ute i skog och marker, men vissa saker bör man sig alltså undvika att kombinera; såsom en gnällig 2-åring, en understimulerad jycke och en lerfylld äng! ;-P


Ha det så gott!

/Lisa

Av Lisa - 22 januari 2012 21:29

Hallå där!


Har haft en rätt så lugn helg, vilken ju kan vara skönt emellanåt. Lite bakning, en utflykt och mys med familj och vänner har vi dock hunnit med, så helt lata har vi inte varit! ;-)


Tänkte nu dela med mig av det, enligt min mening, bästa och godaste receptet på brownies som jag har testat! Jag är ju nyfiken av mig och provar lite olika recept varje gång jag bakar, men just när det gäller brownies så återvänder jag allt som oftast till detta beprövade och mumsiga recept! :-)


 


Brownies


150 g smör

0,75 dl kakao

3 ägg

3 dl strösocker

2,5 dl vetemjöl

0,5 tsk bakpulver

100 g hasselnötter

100 g choklad, hackad (gärna blandat mörk, ljus och vit)

Smält choklad till garnering


Så här gör man:

¤ Sätt ugnen på 150 grader

¤ Smörj och mjöla ett bakplåtspapper placerat i en långpanna (ca 35x25 cm)

¤ Smält smöret och blanda i kakaon, låt sen svalna

¤ Vispa ägg och socker poröst

¤ Rör ner chokladblandningen och sen mjölet och bakpulvret i äggsmeten

¤ Blanda ner hackade hasselnötter och chokladbitar

¤ Bred ut smeten i långpannan och grädda sen i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter

¤ Skär den avsvalnade kakan i 24 bitar

¤ Bred smält choklad på kakorna


De färdiga browniesen håller länge i kylen, kan till och med smaka ännu godare efter någon dag i kylen, ogarnerade brownies är även perfekta att frysas och kan då tas fram en stund innan servering och garneras med den smälta chokladen!


Hann även med att dekorera lite fler cookie-pops, som fick följa med browniesen när vi fikade hos Thomas familj!


   


Mer om helgens bravader kommer imorgon..! ;-)


/Lisa

Av Lisa - 19 januari 2012 19:15

Hejsan!


Jag brukar surfa runt på alla möjliga bloggar och hemsidor för att sörpla i mig inspiration och tips från alla härliga och kreativa människor där ute, samt dregla över alla fina och praktiska saker man kan köpa både till hemmet och till bakstunderna! Om ni tittar här till höger på sidan, lite längre ner, så finner ni två menyavdelningar där jag börjat fylla på med länkar till olika Hemsidor (där man kan handla saker) och Bloggar (som jag anser läsvärda)! Det är inte alltid jag kommer ihåg var jag har fått en idé eller ett tips ifrån, men gör jag det så kommer jag att försöka hänvisa till den berörda bloggen eller hemsidan och några av dem hamnar även i de ovan nämnda listorna.


Så, med det sagt, tänkte jag avslöja vad jag gjorde av den överblivna kakdegen efter lillans bakstund i helgen! :-)


Jag har precis lärt mig att det finns något som heter cake-pops och/eller cookie-pops (ja jag vet, jag är lite efter), och jag tyckte det verkade vara en roliga grej att prova på, och ganska enkel också! Med lite tips från bloggen Bakglädje (se länk i menyn) så blev det några dekorerade cookie-pops!


Så här såg de ut innan de gräddats i ugnen...


 


...efter att de svalnat dekorerade jag dem med marsipan och kristyr;


 


 


 


Sen blev det lite kvällsfika, och Tovisen verkade i alla fall gilla sin kaka-på-pinne! ;-)


 


Någon gång ska jag även prova att göra de så kallade cake-popsen, som vad jag har förstått mer är som dekorerade bollar av kaksmulor eller annat "gojs"! :-)


/Lisa

Av Lisa - 18 januari 2012 20:00

Hej gott folk!


I helgen hade vi besök av Tovas mormor och morfar! Det är så härligt att se lillans reaktion när de kommer och hon riktigt njuter av att få bli ompysslad en hel helg med massa lek och gos från dem båda! Den här gången hade de med sig massa fina julklappar och favoriten enligt Tova var nog en fin mjuk Pippi-docka! :-) Men hon fick annat också, bland annat ett förkläde och kavel med formar...


 


...så jag plockade fram en sats med vaniljkaksdeg ur kylen och lät Tova gå loss med sina nya fina bakgrejer!


 


  


Hmm, måste smaka lite på mjölet!


 


 


 


 


Och så här fina blev kakorna, efter en sväng i ugnen!


 


Jag passade sen på att baka ut resten av degen... men vad det blev av det ska ni få se nästa gång! ;-)


I vanlig ordning blev det även en tur till lekplatsen där Tova underhöll mormor och mig medan morfar gick en promenad med vovven Tilda!


 


 


 


Mycket lek och bus blev det alltså under helgen, bland annat fick Tova äntligen (!) öppnat sin julklapp med saltdegskakorna som hon lekte flitigt med och hade fikastund med nallarna! :-)


 


 


Det här med mor- och farföräldrar är något speciellt, man tror inte att någon annan än en själv som förälder kan älska sitt barn lika högt, men kärleken till sitt barnbarn är nog lika stark om än på ett annat sätt! En dag hoppas jag att jag också får uppleva det här med barnbarn... men fram tills dess njuter jag i fulla drag av att ha världens finaste och goaste dotter!


/Lisa

Av Lisa - 17 januari 2012 21:45

Hejsan alla ni där ute!


Jag lovade ju för ett tag sen att visa lite bilder från vårt nyårsfirande, och nu tänkte jag äntligen att det skulle bli av!


Det var alltså vår tur att arrangera detta firande och jag bestämde att vi skulle köra på temat svart-silver!


Så här såg dukningen ut (barnbord till vänster och vuxenbord till höger);


 


 


Vi (läs jag) hade dukat med massa silver glittriga dekorationer som de flesta av dem kunde tutas och blåsas i, vet inte riktigt hur jag tänkte där med 8 barn runt bordet ;-) livat blev det iaf, men det är ju klart att de yngre ska få ha lite roligt också! :-P


 


Världens sötaste lille nyårsfirare, Tovas kusin, den yngste i sällskapet!


 


Och min lilla trollunge, som blåste för fullt i sin vissla (vad kallas de!?), men hon kom inte riktigt på att blåsa så hårt att det lät massa... vilken otur va!? ;-)


 


Trerätters stod det på menyn, kom ju dock bara ihåg att fota förrätten, som bestod av en mycket smaskig grönsakspaté med romsås! Den är i mitt tycke jättegod, och mycket enkel att göra (kommentera gärna om ni önskar recept)! Till varmrätt blev det Thomas berömda potatisgratäng, oxfilé, fläskfilé och hemmagjord bearnaisesås och en annan god sås, och så lite varma grönsaker. Efterrätten bestod av ännu ett av Thomas egenkomponerade verk (har jag nämnt att han är utbildad kock!?), en krämig nougatpannacotta med mangosorbet och lite apelsiner och physalis som dekorationer samt en apelsinchokladnoblesse på toppen *mums*! Här nedan ser ni dock förrätten;


 


Resten av kvällen bestod mest av prat, skratt och barnbus, med lite dricka, godis och snacks till...


   


... och barnen fick egenkomponerade godispåsar (Tovas nedan);

 

Våra nyårsgäster hade varit "snälla" :-) nog och tagit med sig lite bidrag till dekorerandet, i form av ett gigantiskt rör fullt av konfetti som vi small ut över hela köket (läs huset), barnen tyckte det var jättekul att kasta runt med det, sopa ihop det, och kasta ut det igen... och Thomas och jag fick dammsuga flera dagar efterråt för att bli av med det! ;-P


 


Nu får vi smida planer för nästa nyårsfirande, som inte ska hållas hemma hos oss *hehe* :-D


Hoppas ni där ute hade ett lika trevligt nyårsfirande som vi, och jag vill passa på att önska er en god fortsättning på det nya året, som förvisso hunnit med ett par veckor, men ändå! :-)

/Lisa

Av Lisa - 4 januari 2012 20:02

Hej där!


Den där semesterveckan gick i rasande fart... nu är jag tillbaka på jobbet igen, men jag hade nog ärligt talat hellre stannat hemma med mina två kära! Men men, det är som det är, jag får ju träffa dem på kvällarna iaf! Och en positiv sak nu är att man faktiskt börjar märka att det blir ljusare och ljusare om dagarna! Jag har nog inte riktigt insett förrän nu hur mycket jag saknat solen och ljuset den sista tiden... nog för att det är mysigt med mörker och mys med tända ljus, men eftersom snön har lyst med sin frånvaro så har vintern var lite väl... ja, mörk!


Det känns rätt skönt också att allt stök som hör julen och nyår till och alla saker man skulle hinna med nu är avklarade! Tänkte visa er en och annan bild från nyårsfirandet vid ett senare tillfälle, men nu ska ni få se några bilder på en av julklapparna till Tova, som faktiskt aldrig blev en julklapp... det var så mycket klappar och annat som skulle hinnas med den dagen, så den fick faktiskt vänta till det nya året! Kan ju vara kul att få en present till sådär apropå ingenting när man inte väntar sig det! :-)


Innan vi fick vår Tova så väntade jag och längtade till den dag som jag skulle få ha min alldeles egna lilla sötnos att få pyssla tillsammans med och göra saker till. Jag samlade på mig massa ideér på lekar, pyssel, aktiviteter och projekt som jag ville göra med eller till mitt barn! Nu har jag ju äntligen min lilla så nu kan jag med gott samvete bli barn på nytt och pyssla och dona med ursäkten att det ju är för Tovas skull! ;-)


En av ideérna jag hade samlat på mig var att göra den klassiska saltdegen, men att sen göra små figurer och annat skoj som lilltjejen kunde få leka med... När min påhittiga svägerska plötsligt presenterade sin idé att göra saltdegskakor till sin sötnos så blev jag ju supersugen på att göra något liknande, det är ju perfekt att leka med och mycket billigare än att köpa bakverk i trä eller tyg/garn! Tack för inspirationen älskade svägerska, här är länk till hennes tjusiga verk http://vitamoblerochbarnbus.bloggplatsen...36467-fikastund/


Och här kommer bilderna på min variant av det hela;


 


 


 


 


 


Brickan var ett riktigt reafynd som jag älskade från första stund, rosa och fin med fjärilsmönster (fjärilar är ju liksom Tovas tema)!


Kan ju hända att det inte är den mest passande presenten till en liten 2-åring... det finns ju en risk att de leks sönder... men då får jag väl göra nya ;-)


Har lite fler ideér på andra saker man kan göra i just saltdeg... men det får bli ett annat projekt... en annan dag!

/Lisa

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards