Livets Godbitar

Alla inlägg under december 2011

Av Lisa - 4 december 2011 16:36

Hej på er!


Idag blev det en söndagsutflykt till en fiskesjö långt inne i skånska skogen. Självklart skulle pappa få fiska en stund men även Tova skulle få prova på så vi hade med ett metspö som hon fiskade med, med lite assistans från mamma! :-)


 


 


Det var kallt och blött, men emellanåt tittade solen fram och det var riktigt skönt att få andas lite härlig frisk skogsluft! Hade det inte varit för att lilla fröken-2-årstrots hade klätt på sig sitt värsta jag-vill-ingenting-humör och gnällde och skrek mest hela tiden, så hade det nog varit en väldigt mysig skogsutflykt! ;-P Små stunder av lugn inföll dock när vi t.ex undersökte skogens skatter (löv, pinnar, stenar och annat skoj), när Tova fick följa med pappa ut i vattnet och bada stövlarna och när den varma chokladen och pepparkakorna dukades fram!


 


 


 


Efter ett tag gav vi dock upp och åkte hem och nu sover hon gott och vaknar förhoppningsvis på ett betydligt bättre humör! ;-) Det är iaf vad vi hoppas för ikväll blir det en mysfika hos farmor och farfar och jag har provat ett nytt recept på saffransrulltårta..!


Ha en trevlig söndagskväll och en mysig andra advent! /Lisa

Av Lisa - 3 december 2011 22:33

Hej alla!


Julstämningen börja trappa upp här hemma, jag tycker om att lägga till små detaljer och mer och mer juliga saker efter hand och inte bara blaffa på med allt julrött, tomtar och glitter med en gång!


Tova och jag började dock dagen med en tur till storstaden, medan pappa lärde sig binda flugor på annat håll! Det blev en del små fynd och nu är julklappsinköpen nästan nästan avklarade! :-)


Väl hemma igen pysslade jag lite med juldekorationer medan Tova tittade på sin älskade "Pippi Strump"


 


Lilla busungen höll mig dock sällskap i köket medan jag lagade middagen och invigde en av sina presenter! Vet faktiskt inte vad det har för namn (någon som vet?), men Tova och jag kallar det för att "pluppa"! ;-)


 


På kvällen tände pappa upp en brasa i kaminen och vi mös för fullt med den sprakande elden och massa tända ljus (och med den eviga Pippi på tv:n)!


 


 


Krukan med hyacinterna gjorde jag iordning idag och lilla huset är köpt på Ullared medan de fina ljusstakarna är fyndade på Miljögården;


 


Julstjärnor tycker jag verkligen hör till nu och de söta ljuslyktorna handlade jag för ett bra tag sen på XXXLutz;


 


Detta arrengemanget var ytterligare en av pysselobjekten idag, det fattas bara ett litet ljus som ska sitta på ljushållaren, ska försöka hitta ett runt/ovalt litet rött ljus tänkte jag;


 


Jag har ytterligare ett litet julpysselprojekt på gång som jag inte hann klart med idag, så det får ni se en annan gång! :-)


Ha en fortsatt julmysig lördagskväll! /Lisa

Av Lisa - 1 december 2011 19:46

Första advent ja... vi fick ju som jag skrev innan skjuta upp det lite eftersom det råkade infalla på lilltjejens födelsedag!


Vi tog igen det på måndagen istället! Medan jag pysslade runt, satte upp adventsstjärnor och smusslade in små röda detaljer lite varstans så ägnade älsklingen kvällen åt saffransbullebak... med lite hjälp av Tova!


 


 


 


Tova kom springande med jämna mellanrum och krävde "rosiner" och vi skrattade gott åt hennes olika försök att få sin vilja igenom. Vi försökte även rätta henne och artikulerade "russin" flera gånger för att hon skulle uttala det rätt... ända tills vi läste namnet på russinpaketet och insåg att det stod Rosiner... ööh klyftig unge eller vad!? ;-)


Tova hjälpte även till att "måla" bullarna, problemet var bara att hon ville ha mer "färg" hela tiden! :-)


 


Det blev en sen nästan-första-advents-fika, men så mumsigt det var med nygräddade saffransbullar!

(Tova pekar på ljuset och säger "båsa"...!)


 


 


Visst är Tovas första alldeles egengjorda saffarnsbulle fin!? ;-) Det var fler russin på den från början, men de fösvann spårlöst efter hand...


 


Vi får väl se om det kanske blir lite pepparkasbak till nästa advent!


Godkväll! /Lisa

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards