Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 14 december 2011

Före och efter

Av Lisa - 14 december 2011 21:22

Hej mina vänner (och alla ni andra ;-)!


Har ju redan gett er en smygkik på ett av höstens små renoveringsobjekt, det vill säga gunghästen som Tova fick i 2-årspresent, men nu tänkte jag visa er lite fler bilder, faktiskt några klassiska före-efter-bilder på både gunghästen och på ett par andra projekt! ;-)


Gunghästen såg ut så här när jag köpte den i somras på en bakluckeloppis;


 


..och så här blev den ju som bekant efter ett par lager vit färg!


 


Funderade först på om jag skulle ha ritat dit ögon på hästen, men var lite osäker på om det inte skulle förstöra uttrycket... tänkte mig i så fall en "skissteckning" med lite svängd stil..! Vad tycker ni, ska jag behålla den så eller ska jag våga mig på ett öga eller två!?


Vi (läs jag) hade länge funderat på vad vi skulle möblera längs den ena väggen i vardagsrummet, men kunde inte riktigt bestämma mig för om förvaring, stil eller andra praktiska ändamål skulle bli det avgörande.. När jag sen hittade ett gammalt skåp på blocket insåg jag att det skulle passa lagom, både i storlek, som förvaring och, med lite kärlek, även stilmässigt!


Så här såg skåpet ut innan (hade dock redan hunnit plocka av beslag och slipa det nån vända när jag kom på att jag skulle fotografera);



...och så här blev resultatet! Tyvärr var beslaget till ena dörren sönder så jag var tvungen att hitta nya beslag i ungefär samma stil. Efter lite trixande, anpassande och svärande (det sistnämnda stod sambon för) med beslagen tyckte i alla fall jag att skåpet såg riktigt hyggligt ut, vad tycker ni?


 


 


Nästa renoveringsobjekt på tur var ännu ett loppisfynd, som jag gjorde i ordning till Tovas söte lille kusin V och som han fick i 1-årspresent!


Så här såg det ut; ett litet, charmigt och gammalt Brio-tåg som var väldigt rostigt och slitet från början...


 


Det krävdes mååånga timmar med skrapande, slipande, putsning av rostiga detaljer, lackande, målande och montering innan det till slut kändes färdigt! Ursprungsfärgera rött och gult är ju visserligen väldigt Brio-typiska, men eftersom lille V har ett så underbart inrett rum i vitt och ljusblått så kändes det ganska självklart med en färguppdatering! ;-) Och så här blev det till slut;


 


 


 


Fler bilder på detta lilla tåg finns att se på födelsedagsbarnets mammas blogg  http://vitamoblerochbarnbus.bloggplatsen.se/ som för övrigt är en blogg väl värd att besöka!! ;-)


Vad tycker ni, vilken av renoveringsobjekten föredrar ni och varför? Vad (om nåt) skulle ni gjort annorlunda!? :-)


Ha en trevlig kväll!

/Lisa

 
 
Anja

Anja

15 december 2011 08:34

Vad söt du är finaste du!!!
Jag tycker att alla projekten är precis lika fina och jag tycker att du gjort ett super fint jobb med alla sakerna!
Personligen så hade jag behållt hästen som den är...jag hade varit rädd att det skulle se "rörigt" ut om jag målade dit ögon och så! Men så klart att det ju en smaksak :-)

Bilen är en väldigt uppskattad present av såväl stora som små,det blev väldigt snabbt en kär ägodel här hemma...blev väldigt rörd faktiskt när Viggo (jag) öppnade paketet <3

När vi städar lillebrors rum så får den stå sådär lite snyggt mitt i rummet ;-)

Ha en underbar dag söta svägerska <3

http://vitamoblerochbarnbus.bloggplatsen.se

Lisa

15 december 2011 09:08

Det är du som är den söta här! ;-)
Tack för dina ord, renovering av möbler/leksaker har ju liksom varit din grej, men jag har alltid gillat att snickra, måla och pyssla så jag kände att jag också ville prova på det! :-)
Jag är också inne på att behålla hästen som den är, tror det kan se för "dagismålat" ut om man börjar kladda på den, men var ändå lite osäker!
Det värmer i mitt hjärta att tåget blev så uppskattat, kände ju lite prestationsångest med tanke på alla fina saker du fixat med, men är ändå rätt nöjd med resultatet! ;-)
Ha den bästaste av bästaste dagar du med älskade vän!

 
Anja

Anja

15 december 2011 08:37

Ps,JÖSSES vilket jobb du gjort med tåget!!!!
Nog för att man ser potensialen (eller hur det nu stavas ;-)
Men med några renoveringsobjekt bakom mig så ser jag också vilket stOOrt Jobb du har lagt ner!
Duktig du är!

http://vitamoblerochbarnbus.bloggplatsen.se

Lisa

15 december 2011 09:15

Det blev några timmar ja, men det var jättekul! =)
Hade lite ångest över de mörka detaljerna, eftersom jag vet att du gillar vitt och ljust, men det hörde liksom till tåget att det skulle vara svart/grått på hjulen och ratten... så jag tänkte att det fick lättas upp av all annan ljus färg!
Det var inte helt lätt att få bort all rost heller, ville ju inte att Viggo skulle behöva bli smutsig av det...! ;-)
Kom du förresten ihåg att vi såg något liknande på Brio-museet vi var på i somras, alltså tåget i originalskick!? Den är nog några år gammal... men den här är garanterat unik nu! ;-)
Kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej! Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-) För tillfället snurrar det runt en massa tankar oc...

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk! Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma ...

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla! Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga fä...

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!   Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!   I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande ma...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards