Livets Godbitar

Alla inlägg under december 2011

Av Lisa - 28 december 2011 19:53

Hej alla!


De här dagarna mellan jul och nyår rullar på, egentligen gör vi inget speciellt, men ändå går tiden ganska fort... så är det när man är ledig! Njuter av den kvarvarande julstämningen för snart är det dags att städa undan julen och förbereda för nyårsfirandet!


Tänkte dock visa några sista juliga bilder...


Några mysbilder som är tagna strax innan jul;


 


 


 


I år skickade vi julkort med foto på en luciafin Tova, det var dock inte helt enkelt att få till ett bra foto....


...antingen höll lilla busungen ljuset upp och ner...


 


...eller så försökte hon äta upp ljuset *hmm*...


 


...var ju även tvungen att banka det lite i golvet också, för att se hur det lät...


 


...och så kan man ju dansa lite...


 


...eller bara se allmänt sur och uttråkad ut...



...men ni som till slut fick en julkort vet ju att det till slut blev en och annan bild som gick att trycka! ;-)


Skulle ju även fota lilla snäckan när hon var så fint uppklädd för julfest på förskolan... vi kan väl säga så mycket som att lilla madam inte höll med mamma alls... :-P (och här ser hon jämförelsevis ganska glad ut mot resten av bilderna från samma tillfälle!)


 


Summa sumarum, det är inte lätt att ha en mamarazzi... eller en busig 2-åring! :-D


Pappa lyckades dock fånga oss båda på bild, glada till på köpet, i matchande Pippi-tröjor! :-)


 


Nu ska jag gå ner till min busunge som för omväxlings skull tittar på Pippi Långstrump! ;-)


/Lisa

Av Lisa - 27 december 2011 19:52

Hejsan!


Har ni hunnit plocka undan julen än? Här får det röda allt hänga med ett par dagar till, men på fredag är det nog dags för en färguppdatering! :-)


Tänkte visa er lite bilder från julafton...  


...hann med en stunds tittande på Pippi Långstrump (såklart) efter frukost...


 


...sen blev det en promenad med hela lilla familjen...


 


...sen ett varmt skummigt bad (fast Tova tyckte inte så värst mycket om bubblorna, "smutsig" sa hon när hon fick dem på händerna!)...


 


...innan middagsluren hann vi även med en liten fika...



...efter Kalle Anka bar det av till kusinerna där det rådde äkta julstämning! Farmor och gammelmormor drog till och med igång lite ringdans... :-)


 


 


...plötsligt kom en välkänd röd figur och hälsade på! ;-) Tova var inte rädd för Tomten, men kanske inte helt övertygad om att man måste vara så nära honom...


 


...en julklapp kan man ju dock alltid ta emot från Tomten...


 


...det var många förväntansfulla barn som väntade på sin tur...


 


...många klappar blev det, pappa hade fullt sjå med att hinna hjälpa Tovisen med alla julklapparna, bland annat fick hon en jättesöt pippi-tröja som farmor stickat...


 


...massa god mat och annat gottis fannas det så det räckte och blev över, inte behövde man gå hungrig hem iaf! Tova fick även smaka en av makronerna som farbror fick i julklapp...



En lång men trevlig dag hade vi! Får önska er alla en God Jul så här några dagar i efterskott, och en God Fortsättning!! ;-)



(En egenkomponerad dörrkrans!)


/Lisa

Av Lisa - 26 december 2011 23:33

God kväll!


Idag blev det en sådan där lugn hemma-pysslar-dag, det kan ju behövas ibland också. Thomas var iväg och fiskade hela förmiddagen, men Tova och jag myste runt hemma och Tova lekte med alla sina nya fina julklappar!


På morgonen överlämnade jag en tårta på beställning till en av mammorna i föräldragruppen som skulle fira sin lilla tjej som fyllde 2 år idag! En barbabelletårta blev det och så här såg den ut;


 


 


 


Tova hade fått fingerfärger redan i födelsedagspresent och idag tyckte jag att hon äntligen skulle få lov att leka med dem! Jag tänkte ju att hon skulle gå loss med händerna och kladda runt, men lilla damen efterlyste penslar och när jag hämtat några stycken målade hon fint med dem och satte en pensel i varje färgburk för att inte blanda färgerna! ;-) Lilla duktiga flickan min, men efter hand så kladdades det runt på både händer, fötter, mage och lite överallt... kladdigt och härligt som det ska vara! :-D


 



  


 


Apropå färger.. :-) Tänkte även visa er en av julklapparna som jag/vi gav bort i år! Det var till Thomas lillebror, som brukar tycka om alla de olika kakor och bakverk som jag kommer dragandes med hem till dem, så jag knåpade ihop ett gäng makroner i olika färger och smaker; saffransmakroner med pepparkakskräm, chokladmakroner med apelsinchokladfyllning, hallonmakroner med chokladkräm, päronmakroner med nutellakräm och saltlakritsmakroner med en hallonkrämfyllning...


 


Makronerna la jag sen i en fin glasburk och slog in!


 


Imorgon tänkte jag visa er lite bilder från julafton! :-)


Sov gott! /Lisa

Av Lisa - 23 december 2011 22:37

Hejsan!


Hur står det till så här dagen för dagen!? :-) Själv känner jag att jag hunnit kryssa av de flesta sakerna på att-göra-listan!


Ingen snö har vi här, men jag tycker ändå att julstämningen har infunnit sig, och jag känner mig ovanligt avstressad och lugn... kan ju bero på att vi inte ska hålla julen hos oss.. men ändå! ;-)


Jag lovade ju er igår lite bilder på några bakverk som jag knåpade ihop till förra juletiden och här kommer alltså dessa;


Jag fick en beställning på några julinspirerade cupcakes, och efter lite funderande så blev det röda cupcakes med snöflingemönster och små marsipantomtar på...


 


 


Fler tomtar och lite annat pynt blev det när jag skulle göra en jultårta till vår lilla julmiddag med föräldragruppen;


 


Tårtan har pepparkaksbotten och fyllningar med vit chokladmousse och saffransgrädde, riktigt juligt och mumisgt!


 


Fick för mig att jag skulle göra en pepparkaksgran, man kan ju köpa färdiga set till en sådan, men jag tyckte det var enklare (och billigare) att själv rita upp stjärnformade mallar i olika storlekar för att sen skära ut pepparkaksdegen med hjälp av dem. Efter gräddning var det bara att stapla och dekorera! :-)


 


I år har det faktiskt inte blivit några direkta julprojekt... bara lite "vanliga" bakverk, som t.ex saffransrulltårta.


Till annandag jul har jag dock en beställning på tårta till en liten sötnos som fyller 2 år, den kommer inte att vara julig alls, men mer än så säger jag inte, håll utkik här i mellandagarna så dyker det nog upp en bild eller två! ;-)


Nu ska jag gå och bada hunden, och sen lite glögg och pepparkakor, innan det är dags för sängen!


Sov så gott, och ha en riktigt God Jul imorgon!!

/Lisa

Av Lisa - 22 december 2011 19:41

Hej!


Idag var jag på jobbet sista dagen... för det här året! En dryg veckas ledighet ligger nu framför mig och det ska bli sååå skönt, mest att få stiga upp när man vill och hinna göra lite roliga saker, och inte bara alla måsten som tiden bara räcker till för på vardagarna!


Tova tror jag också kommer uppskatta lite ledighet, här om morgonen när jag kom in för att väcka henne (hon hade sovit i över 12 h) tittade hon sömnigt upp på mig och sa "Mamma, jag Måste sova mera!" Min lilla sömntuta! 


När vi lite senare hade klarat av allt morgonstök och klev ut genom ytterdörren för att ta oss till förskola och jobb pekade Tova glatt på marken där ett supertunt snötäcke äntligen hade lagt sig och sa "Mamma gjort fiiint!" Visst är mammor duktiga, de kan ju allt! *harkel* ;-)


På julafton ska vi vara hos goa svägerskan och massa fler i Thomas familj, ser fram emot god mat, prat och massa barnstoj!


I helgen hann jag och Tovisen med lite pepparkaksbak! Med julmusik i bakgrunden och mjöl överallt hade vi en riktigt mysig stund och Tova älskade att få knåda, kavla och trycka pepparkaksformar i degen! :-)


 


 


 


 


Med lite assistans från sin mamma gjorde Tova dessa fina små pepparkakor!


 


Ungefär där tog sen tålamodet slut och Tova ville hellre sitta i soffan, äta russin och titta på "Pippi Strump" och "Herj Niiiiiissooon" som passande nog också bakade pepparkakor! ;-)


Imorgon tänkte jag visa er ett par bilder på några juliga bakverk som jag knåpade ihop förra julen!


Ha det gott! /Lisa

Av Lisa - 15 december 2011 19:31

Hej där!


Förra helgen hade jag fullt upp med att göra tårtor till två söta decemberbarn, den ena var som jag nämnt tidigare, Tovas lille kusin som fyllde 1 år, och den andra var en kompis till Tova som fyllde 2 år!


Till lillkusinens tårta fick jag av hans mamma en bit presentpapper som skulle vara temat för hela kalaset och givetvis då också tårtan...


 

...och så här blev reultatet, blev det likt tycker ni?

 


 


Den andra lilla sötnosen som fyllde år var en liten tjej som enligt mamman älskar smurfarna, så kort och gott önskades det en smurftårta! :-)


Det var inte alls lätt att forma de små blå-vita figurerna, och när jag skulle sätta dem på tårtan så var de så tunga att de tippade omkull hela tiden, men de skickades med i en låda och ställdes på plats på kalaset! Så här såg den iaf ut;


 


 


Om ni undrar vad hunden har med saken att göra... så har den inte det :-) det var helt enkelt ytterligare ett önskemål från mamman eftersom lilla tösen även älskar hundar! Och visst kunde väl även den få vara med på smurfarnas födelsedagspicknick!?! ;-D


Efter jul och nyår dyker fler beställningar upp, så det kommer garanterat fler tårtbilder inom en inte avlägsen framtid! Och innan dess så kan det nog hända att det kommer en och annan bild på några av de bakverk som jag gjort sedan innan!


På återseende! /Lisa

Av Lisa - 14 december 2011 21:22

Hej mina vänner (och alla ni andra ;-)!


Har ju redan gett er en smygkik på ett av höstens små renoveringsobjekt, det vill säga gunghästen som Tova fick i 2-årspresent, men nu tänkte jag visa er lite fler bilder, faktiskt några klassiska före-efter-bilder på både gunghästen och på ett par andra projekt! ;-)


Gunghästen såg ut så här när jag köpte den i somras på en bakluckeloppis;


 


..och så här blev den ju som bekant efter ett par lager vit färg!


 


Funderade först på om jag skulle ha ritat dit ögon på hästen, men var lite osäker på om det inte skulle förstöra uttrycket... tänkte mig i så fall en "skissteckning" med lite svängd stil..! Vad tycker ni, ska jag behålla den så eller ska jag våga mig på ett öga eller två!?


Vi (läs jag) hade länge funderat på vad vi skulle möblera längs den ena väggen i vardagsrummet, men kunde inte riktigt bestämma mig för om förvaring, stil eller andra praktiska ändamål skulle bli det avgörande.. När jag sen hittade ett gammalt skåp på blocket insåg jag att det skulle passa lagom, både i storlek, som förvaring och, med lite kärlek, även stilmässigt!


Så här såg skåpet ut innan (hade dock redan hunnit plocka av beslag och slipa det nån vända när jag kom på att jag skulle fotografera);



...och så här blev resultatet! Tyvärr var beslaget till ena dörren sönder så jag var tvungen att hitta nya beslag i ungefär samma stil. Efter lite trixande, anpassande och svärande (det sistnämnda stod sambon för) med beslagen tyckte i alla fall jag att skåpet såg riktigt hyggligt ut, vad tycker ni?


 


 


Nästa renoveringsobjekt på tur var ännu ett loppisfynd, som jag gjorde i ordning till Tovas söte lille kusin V och som han fick i 1-årspresent!


Så här såg det ut; ett litet, charmigt och gammalt Brio-tåg som var väldigt rostigt och slitet från början...


 


Det krävdes mååånga timmar med skrapande, slipande, putsning av rostiga detaljer, lackande, målande och montering innan det till slut kändes färdigt! Ursprungsfärgera rött och gult är ju visserligen väldigt Brio-typiska, men eftersom lille V har ett så underbart inrett rum i vitt och ljusblått så kändes det ganska självklart med en färguppdatering! ;-) Och så här blev det till slut;


 


 


 


Fler bilder på detta lilla tåg finns att se på födelsedagsbarnets mammas blogg  http://vitamoblerochbarnbus.bloggplatsen.se/ som för övrigt är en blogg väl värd att besöka!! ;-)


Vad tycker ni, vilken av renoveringsobjekten föredrar ni och varför? Vad (om nåt) skulle ni gjort annorlunda!? :-)


Ha en trevlig kväll!

/Lisa

Av Lisa - 8 december 2011 22:09

Godkväll!


Har precis kommit hem efter ett vattengympapass, det var riktigt skönt, däremot var det inge vidare roligt väder att köra i.. när det blåser så att man tror att bilen ska tippa över och vindrutetorkarna går på högsta hastighet utan att man ser någonting, då önskar man att man inte behövde sitta bakom ratten! Sen kan man ju undra om det är så här det ska se ut 2 veckor före jul, var är all ljus och trevlig snö??! Men det kanske är lika bra att den håller sig borta fram till jul, för i den här delen av landet är chocken lika stor varje år när snön faller och vägarna blir i det närmaste oframkomliga! ;-)


Nu till nåt helt annat... Tovas söte lille kusin fylller 1 år i helgen och jag har fått äran att dekorera hans tårta till kalaset! Tänker inte avslöja än vad för färger/mönster som är temat för denna gången... bilder kommer efter helgen! Istället tänkte jag visa er bilder från den babyshower som jag ordnade för hans mamma (min fina svägerska) någon månad innan han kom till världen! En pojke visste vi att det skulle bli, så ljusblått var temat för festen!


Lite dekorationer;


 


 


 


Hade förberett några roliga lekar med priser (godispåsarna);


 


Det blev en kväll full av tjejsnack, lekar, skratt och prat, presenter och så en del fikande! Jag hade gjort brownies, brysselkex med blått socker på och ljusblå makroner med chokladfyllning... allt detta glömde jag tyvärr att fota, men tårtan fastnade i alla fall på bild!


 


 


Lille marsipanprinsen har nu en hedersplats på en hylla på söte V:s rum! En lyckad kväll enligt mig, och jag tror att min älskade svägerska blev både överraskad och glad över denna babyshower! :-)


/Lisa

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards