Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 2 november 2011

Hänt i veckorna

Av Lisa - 2 november 2011 21:56

Hejsan på er!


Det har gått några dagar.. eller veckor *hmf*.. sen jag bloggade sist, låter bli att komma med nån dålig ursäkt och visar istället lite av vad som hänt sen sist i bilder! ;-)


När lilla T var ganska liten konstaterades det att hon hade en pytteliten "defekt" i ena ögat som man ville kolla upp, det visade sig vara en liten bit av regnbågshinnan som hade nästlat ut sig så att pupillen inte var helt rund, inget som lilltjejen märkte av enligt ögonläkaren och vi skulle komma igen för kontroll så att det inte blev "värre". Så för nån vecka sen var det alltså dags för återkontrollen. Massa väntan, lek, tester och räliga droppar i ögonen innan ögonläkaren kunde konstatera att defekten hade växt bort och allt såg bra ut! De där dropparna gjorde dock att hon fick stooora pupiller hela dagen...


 


Från det ena till det andra så måste jag rekommendera en supergod potatissoppa som min käre sambo "hittat på", det är en riktigt mustig höstsoppa och den är superenkel att göra! Skala potatis och skär i små bitar, koka dem mjuka tillsammans med gula lökbitar och buljong. Häll  sedan av ungefär hälften av vattnet och slätmixa alltihopa, sen fyller man på med önskad mängd grädde tills soppan har lagom konsistens och mixar lite till. Smaka av med salt och peppar och ät och njut! =) Sist jag gjorde denna soppa bakade jag även ett gott frasigt focacciabröd till *mums*


 


Apropå mat så svängde jag ihop en riktigt smaskig lördagsmiddag härom veckan, getostfyllda lövbiffar och ugnsstekta potatiser, morötter och rödbetor och sås till det!



 

Fick köpt mig en ny systemkamera efter att min gamla tvärdog sådär lagom ett par veckor efter att garantitiden hade gått ut...! Tänkte ta lite fina bilder på lilla snäckan med den nya kameran, men det busfröet har lagt sig till med en trevlig ovana (eller var det tvärtom) att av någon anledning hålla för öronen när jag ska fota henne..!?! :-P


 


Att fota en finklädd Tova innan kalas är inte heller lätt, hon vill göra allt utom att stå still och se glad ut... tur att tv:n kan lyckas att distrahera en liten stund! ;-)


 


Den fina benvita kappan köpte hennes pappa till henne under sin tjänsteresa till Portugal *mamma älskar den!* :-)

Klänningen köpte hennes farmor med sig till henne från USA!



Var även tvungen att fota lillan i det häftiga linnet från Libero som matchar hennes blöjor! Tycker det är så fräckt när de gör något roligt tryck på de annars ganska trista blöjorna, och att man kunde samla ihop till matchande linnen var ju ett stort pluss i kanten! =)


 


Vi har ju hunnit med fler skogsturer också. Den här gången var det Thomas syster som ringde en solig helgdag och frågade om vi ville hänga med dem ut i skogen på en fika, det tackar man såklart inte nej till!


 


 


 


Tova och jag har även lyckats att hinna ta en sväng till ett badhus med en vän och hennes barn, det var så mysigt att plaska runt och se de små upptäcka allt roligt man kan göra med vatten och lilla Tovisen som innan varit lite skeptisk till att få vatten över sig blev riktigt övermodig med tiden! Ville inte ta med kameran in i badhuset men fotade en ivrig Tova på väg ut när vi skulle åka dit.. (hon pladdrar och gestikulerar för fullt!)


 


 


Förra veckan fick jag "låna" Thomas systerson ett par timmar, det var riktigt mysigt att ha en 1-åring i huset igen (min lilla tjej börjar ju bli stor!) och söte lille V och jag busade rundor en liten stund innan han somnade i Tovas säng!


   


Har även hållt på en del med ett par små renoveringsobjekt senaste tiden, som inneburit en hel del slipning och målning, men dem tänkte jag visa er en annan gång!


Så det var lite små glimtar från de senaste veckorna, ska försöka bättra mig med tätare blogginlägg och snart är det kanske dags igen att visa lite fler gamla tårtbilder! =)


Ha det gott tills vi ses igen,

/Lisa

 
 
Ingen bild

Vendela

3 november 2011 17:28

Hejsan,
Vad har du för renoveringsprojekt? Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.
Maila mig på vendela.byggla@gmail.com så berättar jag mer!
/Vendela

 
Anja

Anja

5 november 2011 10:21

Vilket fint inlägg :-)
Men det duggar ju inte direkt tätt med dom ;-)
Kram

http://vitamoblerochbarnbus.bloggplatsen.se

Lisa

5 november 2011 14:34

Tack! ;-) Blev ju lite allt möjligt, så blir det när man inte är lika flitig som du! =) Ska försöka bättra mig, men ibland finns varken tiden eller skrivlusten där!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej! Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-) För tillfället snurrar det runt en massa tankar oc...

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk! Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma ...

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla! Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga fä...

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!   Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!   I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande ma...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards