Livets Godbitar

Alla inlägg under november 2011

Av Lisa - 30 november 2011 22:20

Godkväll gott folk!


Så var det äntligen dags för den stora dagen, Tovas 2-årsdag vill säga! :-)


Lilla snäckan var dunderförkyld och hade ögoninflammation den stackaren, men vi ville ändå göra hennes dag så bra det bara gick och fira henne ordentligt!



Hennes födelsedag råkade infalla sig på första advent, men vi sköt helt enkelt upp allt vad det innebar med julröda färger, adventsstjärnor och tända ljus... detta sparade vi till dagen efter och körde ett födelsedagsfirande helt i lila tema... lila med vita prickar!


En hel del förberedelse krävdes, men som tur var kom hennes morföräldrar på besök över helgen, vilket innebar automatisk barnpassning, så jag kunde stöka på med mina dekorationer, bakning och annat pyssel!


Som ni kanske minns så nämnde jag tidigare nåt om slipning och målning, och en av sakerna som fick sig en omgång var en av Tovas födelsedagspresenter, en fin liten gunghäst som jag införskaffade på en loppis i somras och som då var träfärgad med målade detaljer. Tyckte den passade mycket bättre som vit... här är den "inslagen" tillsammans med de andra presenterna från oss!


    


Dagen med stort D började vid halv nio på morgonen då vi (mamma, pappa, mormor och morfar) tassade in i hennes rum och sjöng "ja må hon leva.." och en yrvaken Tova bars sedan ut i vardagsrummet där det vankades paketöppning!


 


 


 


Efter frukost lekte Tova med sina nya fina saker medan jag fixade inför kalaset!


 


 


 


Klockan ett kom gästerna och Tova (läs pappa) fick fullt upp med att öppna paket!


 


Som ni kanske redan listat ut med tanke på min hobby så hade jag givetvis bakat en del till kalaset, inklusive hennes 2-årstårta, och så här såg gottebordet ut...


 


 







    


Allting var hemmagjort, utom pepparkakorna som jag faktiskt köpte färdiga och dekorerade med kristyr och nötkakorna hade min snälla mamma bakat och tagit med!


Efter lite "vi gratulerar"-sång fick Tova (med hjälp av mamma) blåsa ut ljusen, sen var det fritt fram att fika, mysa, prata och leka! :-)


 


Lite godispåsar till barnen dök också upp efter ett tag..


 


När alla gästerna hade gått hem somnade lilla febriga födelsedagsbarnet gott och sov fram till middagen (som bestod av en av hennes favoriträtter; spagetti och köttfärssås) och resten av kvällen tog vi det mest lugnt, mös i soffan, kollade på tecknad film och lyssnade på stormvindarna som drog förbi runt husknutarna!


Min stora lilla fina tjej som var febrig och snorig, och som såg ut som en liten vampyr med sina rödsprängda ögon, verkade helnöjd med dagen...


..och nu, några dagar senare, mår hon mycket bättre och busar runt med alla "balloner" som blev kvar efter att kalaset var undanstädat! ;-)


 


/Lisa

Av Lisa - 11 november 2011 22:28

Hej på er!


Så var det fredag, och inte vilken fredag som helst utan fredagen den 11/11 2011... och egentligen så betyder detta inte något alls för mig.. om jag ska vara ärlig! Men det var ju ändå lite kul att skriva det, så.. så är det med det! ;-)


Jag har funderat lite på det här med livet, och då menar jag inte varför vi finns eller något sådant filosofiskt, utan snarare ens liv, ens vardag och planerna. Det finns så mycket jag vill göra, och se och uppleva. Det behöver inte nödvändigtvis vara att åka jorden runt och hoppa fallskärm eller nåt sånt, nej utan helt enkelt massa mindre men ändå så viktiga saker, som att se alla små saker ens barn lär sig och hittar på, att få uppleva små och stora händelser med de man älskar, att göra sådant som gör en lycklig, att skapa ett hem som man trivs med och älskar att vara i.


Dagarna tickar på, och man kan känna sig stressad över att man aldrig har tid och ork att renovera det där rummet, eller har dåligt samvete över att ens barn ännu inte fått åka till det där leklandet, eller att den där semesterresan aldrig blev av för att pengarna helt enkelt behövdes på annat håll. Och så tänker jag att man nog missar allt det där som är så viktigt för att man helt enkelt är stressad, för att man tror att vissa saker är måsten när de i själva verket kanske är drömmar som berikar en bara genom att vara just drömmar. Om man slutar vara så stressad, om man stannar upp och bara är lycklig för att planen och drömmen finns där, om man uppskattar allt det där oviktiga.. då kanske man faktiskt orkar, hinner och har råd att göra allt det där viktiga oviktiga, i sinom tid.


Tiden går så fort, jag säger som alla andra föräldrar där ute, att man först på riktigt märker hur fort tiden går när man fått barn och ser dem växa snabbare än man hinner med att förstå!


Som avslutning tänkte jag bara visa ett par bilder som är tagna för exakt ett år sedan på min lilla tjej , för mig känns det inte som så länge sen, men tiden går... och jag är lycklig!



 


Fortsätt dröm, fortsätt planera, men var lyckliga nu!


/Lisa

Av Lisa - 8 november 2011 19:43

Hej där gott folk!


Tyckte att det var dags igen att visa er lite fler tårtbilder, i mitt inlägg där jag berättade om min lilla Tovas 1-årsdag nämnde jag ju att jag gjort fler 1-årstårtor och det är dessa jag nu tänkte visa er!


Det var några stycken från vår föräldragrupp som kom med beställningar och först ut var lilla Clara som ville (eller hennes mamma ville) ha en vintertårta i lila färgskala, så här blev den...



 


Nästa sötnos på tur var Molly, som ju givetvis skulle ha en Molly Mus tårta, lika somrig och fin som Tovas!



 


Lille Altons mamma önskade först en tummentårta, men jag tyckte det var lite tråkigt 2-dimensionellt så hon föreslog barbapappa som tema och efter mycket grubblerier kom jag på att barbafamiljen ju kunde få presentera födelsedagsbarnets namn och ålder, det blev så här (lilla cupcaken fick Alton för sig själv)...


 



 


Näste födelsedagskille på tur var gullige Måns, och eftersom hans storebror Max fyllde år nästan samtidigt så fick det ju bli en tårta var till pojkarna! Måns mamma gjorde iordning själva bottnarna, men sen fick jag dekorera fritt med önskemålet om en döskalletårta till Max och en tårta med groda på till Måns!


 


 


 


Det var förra årets 1-årstårtor, kanske blir det en och annan 2-årstårta i år, vi får väl se..! ;-)

Innan dess tänkte jag dock visa er de doptårtor jag hunnit få tillfälle att göra, men det blir i ett annat blogginlägg det!


Ha en trevlig kväll!

/Lisa

Av Lisa - 2 november 2011 21:56

Hejsan på er!


Det har gått några dagar.. eller veckor *hmf*.. sen jag bloggade sist, låter bli att komma med nån dålig ursäkt och visar istället lite av vad som hänt sen sist i bilder! ;-)


När lilla T var ganska liten konstaterades det att hon hade en pytteliten "defekt" i ena ögat som man ville kolla upp, det visade sig vara en liten bit av regnbågshinnan som hade nästlat ut sig så att pupillen inte var helt rund, inget som lilltjejen märkte av enligt ögonläkaren och vi skulle komma igen för kontroll så att det inte blev "värre". Så för nån vecka sen var det alltså dags för återkontrollen. Massa väntan, lek, tester och räliga droppar i ögonen innan ögonläkaren kunde konstatera att defekten hade växt bort och allt såg bra ut! De där dropparna gjorde dock att hon fick stooora pupiller hela dagen...


 


Från det ena till det andra så måste jag rekommendera en supergod potatissoppa som min käre sambo "hittat på", det är en riktigt mustig höstsoppa och den är superenkel att göra! Skala potatis och skär i små bitar, koka dem mjuka tillsammans med gula lökbitar och buljong. Häll  sedan av ungefär hälften av vattnet och slätmixa alltihopa, sen fyller man på med önskad mängd grädde tills soppan har lagom konsistens och mixar lite till. Smaka av med salt och peppar och ät och njut! =) Sist jag gjorde denna soppa bakade jag även ett gott frasigt focacciabröd till *mums*


 


Apropå mat så svängde jag ihop en riktigt smaskig lördagsmiddag härom veckan, getostfyllda lövbiffar och ugnsstekta potatiser, morötter och rödbetor och sås till det!



 

Fick köpt mig en ny systemkamera efter att min gamla tvärdog sådär lagom ett par veckor efter att garantitiden hade gått ut...! Tänkte ta lite fina bilder på lilla snäckan med den nya kameran, men det busfröet har lagt sig till med en trevlig ovana (eller var det tvärtom) att av någon anledning hålla för öronen när jag ska fota henne..!?! :-P


 


Att fota en finklädd Tova innan kalas är inte heller lätt, hon vill göra allt utom att stå still och se glad ut... tur att tv:n kan lyckas att distrahera en liten stund! ;-)


 


Den fina benvita kappan köpte hennes pappa till henne under sin tjänsteresa till Portugal *mamma älskar den!* :-)

Klänningen köpte hennes farmor med sig till henne från USA!



Var även tvungen att fota lillan i det häftiga linnet från Libero som matchar hennes blöjor! Tycker det är så fräckt när de gör något roligt tryck på de annars ganska trista blöjorna, och att man kunde samla ihop till matchande linnen var ju ett stort pluss i kanten! =)


 


Vi har ju hunnit med fler skogsturer också. Den här gången var det Thomas syster som ringde en solig helgdag och frågade om vi ville hänga med dem ut i skogen på en fika, det tackar man såklart inte nej till!


 


 


 


Tova och jag har även lyckats att hinna ta en sväng till ett badhus med en vän och hennes barn, det var så mysigt att plaska runt och se de små upptäcka allt roligt man kan göra med vatten och lilla Tovisen som innan varit lite skeptisk till att få vatten över sig blev riktigt övermodig med tiden! Ville inte ta med kameran in i badhuset men fotade en ivrig Tova på väg ut när vi skulle åka dit.. (hon pladdrar och gestikulerar för fullt!)


 


 


Förra veckan fick jag "låna" Thomas systerson ett par timmar, det var riktigt mysigt att ha en 1-åring i huset igen (min lilla tjej börjar ju bli stor!) och söte lille V och jag busade rundor en liten stund innan han somnade i Tovas säng!


   


Har även hållt på en del med ett par små renoveringsobjekt senaste tiden, som inneburit en hel del slipning och målning, men dem tänkte jag visa er en annan gång!


Så det var lite små glimtar från de senaste veckorna, ska försöka bättra mig med tätare blogginlägg och snart är det kanske dags igen att visa lite fler gamla tårtbilder! =)


Ha det gott tills vi ses igen,

/Lisa

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards