Livets Godbitar

Direktlänk till inlägg 26 september 2011

Cupcakes - de första försöken

Av Lisa - 26 september 2011 20:21

Hej där!


Vissa dagar har man massor att berätta och mängder av bilder att visa. Andra dagar finns det helt enkelt inte så mycket att säga och idag är en sådan dag.


Därför tänkte jag nu passa på att göra ett första inlägg med bilder på det som i ett par år nu varit min stora hobby när jag haft en stund över, det vill säga bakverk av olika slag!


För att göra en lång historia kort så har jag länge tyckt om att baka, men efter ett tag så var de där muffinsarna, kladdkakorna och kanelbullarna inte så spännande längre och jag började experimentera med att dekorera muffinsarna och begreppet cupcakes gav mig en helt ny värld att utforska!


Jag tänkte nu visa de första försöken till cupcakes som kom till för ett par år sedan, alla är de bakade i stora muffinsformar, toppade med grädde och marsipantäcke och med lite olika dekorationer gjorda i marsipan och sugerpaste...


En prins- och prinsessbakelse (bokstavligt talat)

 

Några rosa små bakelser med rosor

   

Vintriga cupcakes

     

Våriga cupcakes med vita kallor...

 

...och gula påskliljor



Det var alltså ett första smakprov på mitt intresse för bakning och dekorering, jag kommer att återkomma med fler inlägg på tårtor, cupcakes och andra bakverk som jag dels gjort sen innan, men förhoppningsvis även på nya skapelser!


Tack för titten!

/Lisa

 
 
Ingen bild

s

26 september 2011 20:48

Vore kul att få veta lite hur du gör muffinsen. Jag är fortfarande på "kladdkake- o muffinsstadiet" och vill gärna lära mig hur man gör...och var man köper allt du använder ;-).

Lisa

26 september 2011 23:18

Tanken är att jag ska ge lite tips och steg-för-steg anvisningar på bloggen efterhand! Och även länkar till sidor som jag handlar på, men tills dess så kan jag rekommendera www.kakburken.se där kan man shoppa sig fattig! ;-) I början använde jag dock ganska få verktyg, tog vad jag hade hemma och knåpade det mesta för hand! Det är "bara" att börja experimentera! ;-) Men häng kvar på bloggen så kommer mer info sen!
Tack för att du tittade in,
/Lisa

 
Ingen bild

mimmi

26 september 2011 20:51

hej!
älskar att läsa din blogg=)
kram mimmi

Lisa

26 september 2011 23:13

Hej!
Vad roligt att du följer min blogg, och kul att du gillar den! =D
Kram

 
Cherries

Cherries

28 september 2011 02:07

Jag hatar dig för att du kan
göra såna vackre saker >.< Vill med (a)

gillar bloggen förresten C:

http://pinkcherries.bloggplatsen.se

Lisa

28 september 2011 08:36

Tack...eller nåt! ;-)

Du kan om du vill, sätt helt enkelt igång att experimentera!! Sen gör alla sin egen variant av allt, men det är bara kul! :-)

Så du är också från Västmanland såg jag, växte själv upp där..!

/Lisa

 
Cassandra

Cassandra

28 september 2011 09:30

Hej! :)
Jag gillar också att baka och bakar e hel del, och jag älskar cupcakes! Men jag har inget bra recept på det :( Har du några bra recept jag kan få?

Bra blogg, förresten :)

http://www.amigas-chicas.bloggplatsen.se

Lisa

28 september 2011 12:30

Hejsan!

Jag har testat lite olika recept på muffins, och har väl kanske inte hittat mitt drömrecept.. Men detta recept tycker jag brukar bli riktigt bra (har även provat att göra det mjölkfritt genom att byta ut mjölken mot vatten - det blir lika gott!)

Vaniljmuffins
16 små eller 9 stora, 225° mitten av ugn, ca 12-14 min för små eller ca 15-20 min för stora
Ingredienser:
1 ägg
1 dl strösocker
1 dl matolja (knappt)
2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Ev. 3 msk kakao, chokladbitar eller annan smaksättning

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst (ca 5 min med elvisp).
Rör ner matoljan och mjölken.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner med lätt hand i smeten.
Fyll muffinsformar till ca 2/3 med smet.
Grädda i 225° ugn i 12-14 min för små och 15-20 min för stora muffins.

Hoppas du tycker om det, har du själv något recept som du vill dela med dig så är jag bara glad! =)

/Lisa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 12 juni 2013 21:30

Hej!   Projekt lekstuga börjar faktiskt rulla på lite smått igen, jag har lyckats att hinna med att olja golvet och att måla hela insidan ett varv med vit färg. Dessutom börjar fönstrena bli färdigrenoverade, så det tar sig! ;-) Dock återstår det...

Av Lisa - 15 februari 2013 18:45

Hej! Så var det äntligen fredag, jobb i all ära, men att vara ledig och få spendera mer tid med sin familj och att sova lite längre om mornarna... det är guld värt! Eller vad tycker ni? ;-) För tillfället snurrar det runt en massa tankar oc...

Av Lisa - 14 februari 2013 19:43

Hej gott folk! Jag antar att många av er har mumsat semlor den närmsta tiden?! Tyvärr är jag inte överförtjust i grädde och gillar inte alls mandelmassa... så en semla känns liksom inte så lockande i mina ögon... När jag var liten brukade mamma ...

Av Lisa - 6 februari 2013 20:56

Hej alla! Imorse när jag steg upp så låg det ett vitt täcke över markerna igen och det snöade för fullt.. Jag tycker om snö, det gör jag... men alltså nu vill jag bara att det ska bli våååår! Jag längtar efter solen, värmen och vackra somriga fä...

Av Lisa - 4 februari 2013 21:39

Hej igen!   Det trodde ni inte va!? Två dagar på raken! ;-D Kände att när jag ändå hade ångan uppe så kunde jag visa er ännu lite fler tårtbilder..!   I somras (eller rättare sagt i våras) fick jag frågan från min sambos kusin med blivande ma...

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards