Livets Godbitar

Alla inlägg under september 2011

Av Lisa - 29 september 2011 22:08

Godkväll på er alla!


Tova och jag hade en riktigt lugn eftermiddag/kväll här hemma, efter lite mat satt vi mest och mös i soffan och kollade på Pippi Långstrump på tv:n!


Jag försöker hinna med att spendera lite kvalitetstid med Tova efter att ha hämtat på dagis, oftast blir det en liten lässtund och kanske en stund lek med byggklossarna, köksprylarna, duplot eller nåt annat. Men sen vill Tova oftast själv bara krypa upp i soffan och "mysa" - det vill säga, sitta med sin "gucko" och "dodo" och titta lite på barnkanalen! Då kan jag passa på att smyga iväg och laga middagen! ;-)


När lilla tröttisen sen har kommit i säng, så kommer alla de där "måstena"... ;-) Vardagarnas timmar räcker alltså inte riktigt till att hinna med allt man vill, så det är ju tur att det finns helger som dyker upp med jämna mellanrum! :-)


Bakglädjen infinner sig alltså främst på helgerna, så i brist på annat så här en vardag, så tänkte jag åter igen visa bilder på bakverk som gjorts sen en tid tillbaka! ;-)


Efter att ha experimenterat lite med cupcakes så fick jag en idé att göra en mer personligt tillägnad cupcake i samband med att min käre svärfar fyllde år... det hela blev till en "tradition" under det året så att alla i min sambos stora familj till slut fick var sin personligt utformad cupcake till sin födelsedag! Roligt, men det krävdes lite extra funderande och modellerande för varje kreation!


Här är alltså den cupcake som min svärfar fick

 

Näste person på tur var Thomas lillebror, som då hade en liten fågel som husdjur..


För att vi andra inte skulle bli utan fika så gjorde jag såklart cupcakes till alla!

 

Nästa tillfälle blev en sammanslagning av flera familjemedlemmar som fyllde år inom ett par månaders tid...

 

De gröna fick alltså vi som inte fyllt år då! ;-)

 

Denna cupcake gjorde jag till min älskadeThomas (gissa vad för slags dator han har! ;-P)

 

Lilla kanin cupcaken fick Thomas lillasyster

 

Ja, jag vet, inte ett komplett trumset, men Thomas andra lillebror (som är trummis i ett band) blev ändå nöjd! ;-)

 

Och så en cupcake till min fina svärmor, hennes hobby är kanske inte så svår att lista ut!

 

Thomas har faktiskt ännu fler familjemedlemmar, en syster till och hennes stora fina familj, men deras personliga cupcakes tänkte jag återkomma med nästa gång! :-)


Godnatt på er och sov gott!

/Lisa


Av Lisa - 27 september 2011 20:55

God kväll kära läsare!


Som en uppföljning på gårdagens inlägg om mina första cupcakes så tänkte jag nu visa de första dekorerade tårtorna som jag knåpade ihop för ett par år sedan!


Skillnaden mellan att göra cupcakes och tårtor är ju inte jättestor om man gör dem med grädde och marsipan. Det finns fördelar och nackdelar med båda..


Cupcakes är lätta på så sätt att muffinsarna är hyfsat enkla och snabba att baka och att klicka på lite grädde och sen lägga på ett marsipanlock är ingen jättekonst. Det är ju dessutom lite roligt att alla får var sitt exemplar av "tårtan" och man kan ju till och med välja att göra dem olika.


Ska man dock göra till många fikasugna så föredrar jag nog ändå tårtor, eftersom varje tårta kan räcka till så många fler personer. Marsipanlocket kan ju dock vara lite knepigare att få dit snyggt, just för att det är så mycket större. (Tips på hur jag gör kommer någon gång i framtiden!)


På en tårta kan man oftast få plats med större eller mer symmetriska dekorationer men det räcker med en uppsättning per tårta, gör man cupcakes till många vill man ju gärna ha dekorationer på varje muffins, vilket kan leda till en hel massa blommor eller liknande och lika många utstansade marsipanlock.


Nu behöver man ju inte göra cupcakes med grädde och marsipanlock, om man rör ihop någon god frosting och spritsar på varje muffins och dekorerar med strössel eller liknande så blir de ju helt plötsligt ganska enkla att göra, även till många!


Det är min åsikt om det hela, vad tycker ni? Föredrar ni cupcakes eller tårtor när det ska bjudas till kalas eller fika?


Nu till tårtbilderna...


Här kommer bilder på ett par tårtor som blev beställda av en kille som fyllde 11 år och som önskade sig "blå färg och delfiner", utöver det fick jag gärna improvisera... så här blev det;


   

Till min egen födelsedag ett par månader senare gjorde jag en lila tårta (eller egentligen två). Jag höll nämligen 25-årsfest i lila tema och självklart skulle ju tårtorna matcha! ;-)


 

Ett par rosa prinsesstårtor med vita rosor bjöd jag mitt jobb på när jag hälsade på efter att lilla Tova kommit till världen


 

När Thomas systerdotter fyllde 8 år önskade hon (och hennes mamma) sig en fin tårta med mycket choklad.. Det blev en lila prinsesskapelse med chokladbottnar, chokladmousse och chokladkräm (riktigt smaskig om jag får säga det själv)


 

Det var alltså några av de första tårtorna som jag gjorde! Fortsättning följer... ;-)


Kram Lisa

Av Lisa - 26 september 2011 20:21

Hej där!


Vissa dagar har man massor att berätta och mängder av bilder att visa. Andra dagar finns det helt enkelt inte så mycket att säga och idag är en sådan dag.


Därför tänkte jag nu passa på att göra ett första inlägg med bilder på det som i ett par år nu varit min stora hobby när jag haft en stund över, det vill säga bakverk av olika slag!


För att göra en lång historia kort så har jag länge tyckt om att baka, men efter ett tag så var de där muffinsarna, kladdkakorna och kanelbullarna inte så spännande längre och jag började experimentera med att dekorera muffinsarna och begreppet cupcakes gav mig en helt ny värld att utforska!


Jag tänkte nu visa de första försöken till cupcakes som kom till för ett par år sedan, alla är de bakade i stora muffinsformar, toppade med grädde och marsipantäcke och med lite olika dekorationer gjorda i marsipan och sugerpaste...


En prins- och prinsessbakelse (bokstavligt talat)

 

Några rosa små bakelser med rosor

   

Vintriga cupcakes

     

Våriga cupcakes med vita kallor...

 

...och gula påskliljor



Det var alltså ett första smakprov på mitt intresse för bakning och dekorering, jag kommer att återkomma med fler inlägg på tårtor, cupcakes och andra bakverk som jag dels gjort sen innan, men förhoppningsvis även på nya skapelser!


Tack för titten!

/Lisa

Av Lisa - 25 september 2011 22:22

Hej igen!


Jag var ju tvungen att göra ännu ett litet inlägg med dagens händelser i fokus.. Thomas är ju som sagt bortrest så Tova och jag fick roa oss bäst vi kunde på egen hand.


Efter en lugn morgon (Tova vaknade vid 9.30) så tog vi en tur till en närliggande lekplats där vi spenderade några trevliga soliga timmar med en vän till mig och hennes lilla goding.


Tova sprang mellan gungorna, rutschkanan och sandlådan och verkade helnöjd med livet.


       

Men till slut tyckte hon nog att det var dags att gå hem och nanna kudden för då kravlade hon sig upp i vagnen och satt med sin "gucko" och "dodo" (Tovas nappflaska med vatten och en snuttefilt)!


 

När lillsnäckan väl kommit hem och i säng passade jag på att ta hand om högen med äpplen som fortfarande inte blivit klara... det blev några påsar att frysa in (ca 7 äpplen i varje påse).


 

Sen gick jag ut för att ta hand om alla äpplen som trillat ner under trädet och fyllde till slut åter igen en hel balja med fina röda äpplen... som får tas hand om en annan dag! ;-)


/Lisa

Av Lisa - 25 september 2011 21:38

Hej!

Jag känner att det nu är på sin plats att presentera min lilla familj för alla er här ute.. många av er som läser detta vet ju givetvis redan vilka vi är, men för er andra så kommer här en kort presentation;


Detta är då alltså jag, Lisa, och vill ni veta mer om mig så kan ni ju bara snegla här till höger på bloggen under presentationen ;-)


 

Och det här är min älskade sambo Thomas, som jag nu efter snart 10 år tillsammans skulle vilja beskriva som otroligt målmedveten, pedantisk (i positiv mening), omtänksam (på ett sätt som bara Thomas kan vara) och som en otroligt stabil och kärleksfull pappa!

 

Vår högt älskade dotter Tova är nu snart 2 år och hon är ett riktigt litet energiknippe med massor att säga och med en mimik som får många att dra på munnen. Hon kan vara en riktig liten busunge men är så go så man måste krama henne hårt! (på bilden här är hon dryga året, så lite "gammal" är den men är helt enkelt Tova i ett nötskal)

Till sist har vi vår svarta, spralliga, pålitliga och kramgoa vovve Tilda, som är en labrador retriever på 6 år, och som är Tovas bästa vän och vår tillgivne följeslagare!

 

Så det var vår lilla familj det, mina tre T:n och jag! :-)

Kram Lisa

Av Lisa - 25 september 2011 00:17

Godkväll...eller kanske godnatt!


Hela huset sover och jag sitter här och skriver blogginlägg.. Imorgon far min bättre hälft till Portugal på tjänsteresa, blir borta en vecka och det känns väl sådär. Men har ju i alla fall min lilla busunge kvar hemma att mysa med!


Idag har vi (och då menar jag lillan och jag, hennes far tog sig en fisketur) hunnit med en tur på bakluckeloppis och sen till storstaden för lite shopping med farmor och lilla faster (lillans alltså). En del fina fynd blev det!


På kvällen tog vår lilla familj en vända till Svaneholm för att äta grillad middag och mysa i naturen, det är verkligen skönt för kroppen och själen att få komma ut sådär lite då och då och hämta kraft...


         

Godnatt mina vänner, en ny dag väntar!


/Lisa

Av Lisa - 22 september 2011 22:11

Godkväll!

Idag när jag hämtat min dotter från dagis (förlåt förskolan) så passade vi på att njuta en liten stund ute i trädgården av det för en gång skull inte så dåliga vädret!


Jag plockade äpplen från vårt stora fina äppelträd, det blev en hel del, även om jag bara tog de som såg finast ut för stunden!


 


   

Smaka på "äppet" måste man ju göra!


Väl inne igen började jag det stora jobbet med att ta hand om alla äpplen, det vill säga skala, kärna ur och skiva... Men för att göra det lite enklare för sig så kan man använda en sån här fin äppel-skalare-urkärnare-skivare-mojäng som min kära svärmor lånat ut till mig! :-D


 

Jag hann tyvärr inte så långt idag innan det var dags att ordna med middag... men det finns fler dagar! :-)


Till lillans förtjusning så blev det "kakor" till middag idag, det vill säga pannkakor! ;-) Eller "pangkakor" som hennes pappa försöker smälla i henne att det heter!


 

Det var dagens skörd det, och nu ska jag börja leta mig mot sängen, är sådär lagom trött efter att ha varit iväg och vattengympat nån timme på kvällen!


Godnatt gott folk!

Av Lisa - 21 september 2011 23:03

Det första inlägget. Jaha, så var det dags, min egna blogg, mina egna ord och mina egna ögonblicksbilder.


Det här kan kallas en början, en inledning eller kanske ett försök. Men i slutänden hoppas jag att jag genom min blogg ska kunna förmedla lite av det som jag kallar Livets Godbitar - de saker, människor och upplevelser som ligger mig varmast om hjärtat och som jag av någon anledning vill dela med mig av!


Eller så blir det bara en blogg. Om tårtor, barn och vardagsbestyr. Vem vet...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen! Mitt namn är Lisa och jag är en importerad skåning från Bergslagen, mamma till en tjej på 3 år, sambo, villaägare, matte till en glad voffsing och designingenjör till yrket! Följ min blogg och upplev mina "Livets Godbitar"!

www.lisascupcakes.se

Besök gärna min hemsida där du även hittar ett samlat galleri med mina tårtbilder!

 

 

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Hemsidor

Bloggar


Skapa flashcards